Imagine de la Dark Energy CameraFizicienii de la Univ. din Michigan au construit componentele unei camere foto telescopice care tocmai a făcut prima imagine dintr-un mare studiu menit să ajute oamenii de ştiinţă să înţeleagă de ce Universul se extinde cu o viteză din ce în ce mai ridicată.

Camera de Energie Întunecată (Dark Energy Camera), montată pe telescopul Victor M. Blanco în munţii din nordul statului Chile, a fost numită „cea mai puternică maşinărie de cartografiat cerul creată vreodată” şi „cel mai puternic aparat foto digital.” Cu cei 570 de megapixeli şi unghi de expunere foarte deschis, va realiza cea mai extinsă observaţie de galaxii de până acum, vizualizând 300 de milioane de galaxii aflate la o distanţă până la 8 miliarde de ani-lumină pe parcursul a cinci ani. Fiecare cadru va captura lumină provenită de la mai mult de 100.000 de galaxii.

Imagine Dark Energy Camera

Imagine mărită, făcută cu Dark Energy Camera, a clusterului de stele globular 47 Turcanae care se află la aproximativ 17.000 de ani-lumină de Terra. Credit: Dark Energy Survey Collaboration

Noul aparat foto este o unealtă specializată ce permite oamenilor de ştiinţă să realizeze acest lucru. Va fotografia circa o optime din cer prin cinci filtre, fiecare de o nuanţă diferită de albastru, verde, roşu sau infraroşu – sub roşul pe care ochiul uman îl poate vedea. Aparatul foto are o sensibilitate fără precedent pentru lumina foarte roşie, porţiunea din spectru unde se află cele mai depărtate galaxii.

Fizicienii de la UM au construit mecanismul care susţine şi schimbă cele cinci filtre ale camerei, care sunt de mărimea unui capac de canalizare, spune David Gerdes, profesor de fizică la Colegiul de Literatură, Ştiinţă şi Arte. Ei au mai construit şi un sistem care măsoară alinierea aparatului cu oglinda principală a telescopului, ce se află la 10 yarzi (≈9 metri) distanţă. Oamenii de ştiinţă de la UM ocupă poziţii de conducere în mai multe echipe ştiinţifice care participă la colaborare.

„Sunt entuziasmat că anii de muncă pe care i-am investit în construirea celui mai puternic aparat foto din lume încep să dea roade”, spune Gerdes. „Acesta este un moment de mândrie pentru departamentul nostru şi o mare oportunitate pentru noi şi studenţii noştri să atace una dintre cele mai mari probleme ştiinţifice din vremurile noastre. Înţelegerea energiei întunecate se adresează curiozităţii de bază a omului şi anume de unde venim şi care ar putea fi soarta Universului.”

Oamenii de ştiinţă care participă la studiu au anunţat în această săptămână că aparatul foto a făcut prima sa imagine, parte a testării care va continua până în decembrie, când studiul va demara oficial. Cercetătorii vor folosi datele pentru a studia energia întunecată folosind patru tehnici diferite, cu ajutorul roiurilor de galaxii, supernovelor, aglomerărilor la scară mare de galaxii şi efectului slab de lentilă gravitaţională. Aceasta va fi prima dată când un singur experiment va fi capabil să folosească toate aceste patru metode.

Traducere de Răzvan Gavrilă după astrophysicists-eye-world-powerful-digital, cu acordul editorului.