ElevăExistă puţine dovezi privind eficienţa învăţării online. Dar pe măsură ce şcolile de stat, cele particulare şi chiar şi alternativele gratuite cum ar fi lecţiile video online recurg la înfiinţarea unor magazine online, tot mai mulţi elevi renunţă la metoda tradiţională.

 

 

 

Numărul de şcolarizări online creşte exponenţial în SUA Julia Ratten în vârstă de 8 ani şi fratele ei Jack care are 7 ani nu se vor întoarce înapoi la şcoala locală în această lună. După ce conducerea şcolii dintr-un cartier din Beaverton, Oregon a anunţat că va efectua ultima sa rundă de reduceri bugetare şi  concedieri în rândul profesorilor a cărei consecinţă implicită va fi creşterea numărului de elevi care vor fac parte dintr-o clasă părinţii Juliei şi ai lui Jack au decis să-i înscrie în cadrul unui program de şcolarizare online din cadrul Oregon Connections Academy.

"Până acum mi s-a părut ciudat să îmi îndrum copiii spre modalitatea de şcolarizare online", afirmă mama lor Kristin. Dar fiind confruntată cu situaţia în care o clasă va conţine  mai mult de 30 de elevi, Kristen afirmă că ea şi soţul ei Jason aveau puţine de pierdut în situaţia în care ar încerca ceva diferit.

Pe măsură ce şcolile din SUA îşi reîncep activitatea după vacanţa de vară, familia Rattens este una dintre familiile care recurg la Internet în loc să aleagă instituţiile construite din cărămidă şi mortar. Numărul acestor familii în prezent este mic, dar se află în continuă creştere.

 

Susţinătorii acestei idei afirmă că educaţia online în ciclul primar şi secundar, fie că este full time, fie că este parte a unui "amestec" de program de online şi educaţie faţă în faţă, ne-ar putea introduce într-o nouă eră a educaţiei personalizate care va  oferi fiecărui copil cea mai bună şansă de a avea  succes.

Criticii susţin că există puţine dovezi care să ateste faptul că metoda de învăţare online este eficientă. Dar pe măsură ce şcolile conduse de stat, şcolile particulare şi chiar şi alternativele gratuite cum ar fi lecţiile video online recurg la înfiinţarea unor magazine online, tot mai mulţi elevi renunţă la metoda tradiţională.

Florida Virtual School, primul liceu de stat care a recurs la metoda de şcolarizare pe Internet şi-a deschis porţile sale virtuale în 1997. Dar în ultimii ani, deoarece economia  SUA se clatină, 35 de state şi-au redus bugetul alocat tuturor etapelor de învăţământ, începând de la grădiniţă şi până la vârsta de 17 şi 18 ani, în clasa a 12-a, colectiv cunoscut sub numele de K-12. Motivate de promisiunea unor costuri mai reduse pe elev, din ce în ce mai multe state au apelat pe scară largă la programele de şcolarizare online. În prezent 30 de state oferă posibilitatea de şcolarizare online full time. Unele dintre ele cum ar fi Tennessee, solicită tuturor  studenţilor să urmeze cel puţin câteva cursuri online.

Potrivit Evergreen Education Group, o instituţie de consultanţă în  învăţământ cu sediul în Durango, Colorado, în jur de 250.000 de studenţi au urmat cursuri online în perioada 2010-2011. Acest număr reprezintă doar aproximativ 0,5% din cei circa 55 milioane studenţi K-12 din SUA, dar este un salt de 25 de procente faţă de anul precedent şi probabil că aceste cifre vor continua să crească.

"Anticipăm o creştere continuă până în momentul în care jumătate din cursuri vor  fi urmate online în liceu", relatează Kerry Rice, un cercetător în domeniul educaţiei de la Boise State University din Idaho. O studiu  efectuat în 2009 de către Clayton Christenson de la Harvard Business School din Boston a sugerat faptul că acest lucru s-ar putea întâmpla chiar în 2019.

În special modelul de clasă "Întoarsă" s-a dezvoltat foarte mult în cursul anului precedent, afirmă Jon Bergmann, un consultant în domeniul educaţional cu sediul în Lake Forest, Illinois. Profesorii îşi înregistrează lecţii video pentru  ca studenţii să le poată viziona în ritmul lor propriu, de obicei în afara clasei. Ideea este să putem dedica timpul petrecut în clasă unor proiecte de colaborare şi unei atenţii specifice, spune Bergmann. "Personalizează tipul de învăţare pentru fiecare copil", afirmă el.

Greg Green, directorul Liceului Clintondale din Clinton, Michigan a testat această metodă pe parcursul anului şcolar 2010-2011 cu ajutorul întregii sale şcoli care numără aproximativ 600 de studenţi, dintre care mulţi au fost pe punctul de a pierde sau abandona anul şcolar. El relatează că  acest lucru a crescut de patru ori timpul pe care profesorii săi au fost capabili să-l petreacă cu fiecare elev, ceea ce a dus la o reducere a eşecurilor în clasă, la mai puţine probleme de disciplină, precum şi la creşteri ale rezultatelor obţinute la testele pentru admiterea la colegiu. "Am fost îndepărtaţi de pe lista de realizări în permanenţă mică a  [statului], un lucru care oamenii au crezut că nu se va întâmpla", afirmă el.

Impulsionarea tehnologiei

Nu doar lecţiile au de câștigat de pe urma tehnologiei. Şcolile îşi îndreaptă din ce în ce mai mult atenţia spre învăţarea unor sisteme de management, cum ar fi Blackboard sau Moodle pentru a urmări studenţii şi pentru a facilita procesul de învăţare online. Aceste pachete de software oferă de obicei o interfaţă pentru ca elevii să îşi poată  urmări temele pe care le au de efectuat, să vizioneze videoclipuri sau să citească conţinutul cursurilor şi să participe la discuţii care au loc între grupuri şi pe forumuri. Acestea pot include, de asemenea, video-conferinţe şi chat cu profesorii şi cu alţi studenţi.

Aşa acţionează şi metoda de educaţie online? O meta-analiză efectuată în 2009 care a inclus peste 1000 de studii care vizau metoda de studiu realizat de Departamentul de Educaţie a dezvăluit faptul că elevii care au participat  la una dintre formele de învăţământ online, fie integral, fie parţial au avut o medie a rezultatelor mai mare la testele de performanţă decât 59% dintre colegii lor care au urmat o metodă tradiţională de  educaţie. Studenţii  care au urmat o formă de învăţământ mixtă au obţinut note mai bune decât studenţii care au urmat doar cursuri online. Însă majoritatea acestor studii au analizat modul în care lucrurile se petrec învăţământul superior şi în timp ce rezultatele celor care şi-au concentrat atenţia asupra colectivului K-12 au  indicat obţinerea unor beneficii reduse de pe urma învăţământului tradiţional, nu au existat suficiente exemple pentru a trage concluzii ferme. "Literatura din domeniul cercetării este extrem de slab reprezentată", afirmă David Figlio, cercetător de educaţie şi politică socială la Universitatea Northwestern din  Chicago.

Există câteva aspecte îngrijorătoare în ceea ce priveşte faptul că unele programe de studiu online puse la dispoziţie de unele firme ar putea să nu se ridice la standarde suficient de înalte. În luna iulie National Education Policy Centre, o organizaţie de cercetare non profit afiliată Universităţii din Colorado, Boulder a declarat că de fapt doar 28% din şcolile operate de compania K12 - cel mai mare furnizor privat de servicii pentru învăţământ online în SUA a îndeplinit standardele federale Adequate Yearly Progres aşa cum determină rezultatele testelor standardizate în perioada 2010-2011. Cifra este de 52% pentru şcolile materiale din întreaga ţară.

Nota a invocat o scădere mai mare a ratele de abandon din cadrul şcolilor conduse de K12 şi a solicitat şcolilor din district să încetinească adoptarea programelor acestei companii până când aceasta va demonstra că programele sale pot conduce la rezultate academice mai satisfăcătoare.

Compania a cărei bază se află în Herndon, Virginia, ripostează afirmând  că mulţi elevi care au urmat doar cursuri  online aveau rezultate sub  standarde atunci când au început să studieze în cadrul şcolilor  K12 care în cea mai mare parte sunt finanţate din fonduri publice. Prin urmare estimările realizate în mod  tradiţional cum ar fi performanţa la matematică la vârsta de 16 ani nu surprind progresul realizat de elevii săi pe parcursul  anului.

Acest lucru nu înseamnă neapărat că şcolile virtuale şi cele mixte nu au activitate, afirmă Rice. O parte a problemei poate consta în dificultatea de a compara metoda de învăţare online cu cea faţă în faţă atunci când există o astfel de varietate de populaţii şcolare şi metode de abordare a predării. "Există într-adevăr şcoli foarte bune care folosesc metoda de predare faţă în faţă şi şcoli cu un nivel foarte scăzut care utilizează această metodă. Pe de altă parte există şcoli foarte bune în care se predă online şi şcoli complet ineficiente care folosesc metoda aceasta de predare", afirmă ea." Ceea ce ne dorim cu adevărat să ştim este ce anume este eficient în fiecare tip de mediu?

Cathy Cavanaugh, o cercetătoare în domeniul tehnologiei educaţiei  la Universitatea din  Florida, Gainesville afirmă că o abordare care pare să promită este acordarea de calificative bazate pe stăpânirea unor competenţe specifice, cum ar fi algebra, mai degrabă decât pe cât de mult "timp petrecut pe scaun" a avut studentul. Majoritatea şcolilor din SUA apreciază progresul elevilor "prin sistemul de educaţie care utilizează unităţi Carnegie, o măsură a timpului petrecut fie într-o clasă, fie petrecut pentru studiu la domiciliu. Acest lucru poate fi descurajator pentru studenţii care stăpânesc conceptele mai rapid sau mai lent decât ritmul stabilit de şcoală.

Învăţământul bazat pe perfecţiune permite elevilor să progreseze în ritmul lor propriu, mai degrabă decât în pas cu restul grupului lor, afirmă Cavanaugh. Deşi acest lucru a fost întotdeauna posibil cu ajutorul modelului tradiţional care utilizează cărţi şi hârtie, tehnologia uşurează sarcina profesorilor de a urmări cât de bine se descurcă fiecare elev şi de a-i oferi o curiculă corespunzătoare şi atractivă. Unele state adoptă un regulament care să permită această schimbare. De exemplu New Hampshire a restructurat  programul său pentru liceu  urmărind să înlăture  timpul petrecut pe scaun în favoarea aprecierii bazate pe stăpânire a cunoştinţelor.

Cavanaugh spune că aceste propuneri ar putea face ca educaţia să funcţioneze asemeni sistemului de sănătate permiţând oamenilor să fie trataţi ca indivizi. "Creierele noastre sunt cel puţin la fel de diferite ca organismele, dar din punct de vedere al sistemului de educaţie ne luptăm să găsim modalităţi de a personaliza modul de studiu", afirmă ea.

Pe măsură ce elevii se îndreaptă spre metode de studiu online, Cavanaugh vede "şcoala" transformându-se de la o clădire la un serviciu  care are loc parţial în prezenţa cadrelor didactice şi studenţilor, parţial online. Pe măsură ce tehnologia permite mai multor studenţi să beneficieze de învăţământ personalizat numărul elevilor care vor apela la metoda clasică de învăţământ va scădea tot mai mult, afirmă ea. "Fiecare tip de metodă de învăţare va fi în minoritate," spune ea. "Vor fi atât de multe abordări diferite  încât niciuna dintre ele nu va predomina. "

Dar obţinerea unor performanţe universitare este doar unul dintre motivele pentru care copiii merg la şcoală, iar criticii metodei de învăţare online şi a şcolilor virtuale în special, spun că elevii ratează în acet fel posibilitatea de a-şi crea abilităţi sociale, deoarece aceştia nu interacţionează personal cu colegii lor.

Este un lucru care îi îngrijorează pe membrii familiei Ratten, deşi sunt încurajaţi de către numărul de cluburi şi activităţi extracurriculare oferite care vin în completarea şcolarizării online. Ei susţin că sălile de clasă tradiţionale nu sunt un loc bun pentru a practica aptitudinile sociale moderne, care implică din ce în ce mai mult  e-mail, chat şi video conferinţe. "Nu sunt o mulţime de săli de clasă în lumea reală", afirmă Jason.

Cel mai bun lucru pentru studenţi

"Faptele importante" este un termen bine cunoscut pe tărâmurile ştiinţei şi ale afacerilor, dar profesorii abia acum încep să exploreze modul de utilizare al potopului de informaţii generate de faptul că studenţii urmează cursuri online.

Kerry Rice de la Boise State University din Idaho spune că metodele  tradiţionale de participare la cursuri, activităţile disciplinare şi notele sunt de proastă calitate în raport cu informaţiile pe care sistemele de management ale studierii online le pot oferi prin intermediul şirului de linkuri care pot fi accesate cu ajutorul unui clic, cu ajutorul timpului petrecut pentru vizionarea video, precum şi prin înregistrarea progresului elevilor apreciat cu ajutorul diverselor teme. Datorită utilizării mecanismului de învăţare pentru a înţelege aceste tendinţe, calculatoarele ar putea personaliza curricula automat într-o zi.

De exemplu, Academia non profit Khan care găzduieşte mii de videoclipuri instructive şi exerciţii care pot fi automat folosite, oferă profesorilor şansa de a observa în detaliu ce videoclipuri au vizionat elevii lor şi la care noţiuni au rămas blocaţi.

Şi Knowmia care a apărut brusc după Silicon Valley care s-a lansat în August creează un motor care propune o colecţie de videoclipuri educaţionale online gratuite  care se îmbogățește în permanenţă. Site-ul reuneşte materiale ale profesorilor sau realizate profesional de pe site-uri precum YouTube şi creează colecţii personalizate bazate pe feedback-ul elevilor  cu privire la modul în care învaţă cel mai bine. Unii elevi şi-ar putea dori să fie capabili să îşi vadă profesorul într-un video de exemplu, în timp ce alţii preferă grafice  sclipitoare.

În momentul de faţă aceste colecţii sunt gestionate de către  directori, dar co-fondatorul Scott Kabat spune că pe măsură ce societatea va colecta mai multe date despre vizionare şi rating, va adăuga recomandări automate menite să ajute studenţii să aleagă profesori care folosesc stilul lor de învăţare preferat. "Când găsiţi profesorul şi stilul de predare adecvat se întâmplă ceva magic", afirmă Kabat.

Textul de mai sus reprezintă traducerea articolului online-schooling-is-exploding-in-us, publicat de New Scientist. Scientia.ro este singura entitate responsabilă pentru eventuale erori de traducere, Reed Business Information Ltd şi New Scientist neasumându-şi nicio responsabilitate în această privinţă.
Traducere: Ecaterina Pavel

Write comments...
symbols left.
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.