Oglinzi JWSTÎn anul 2018, telescopul spaţial James Webb (JWST) va deveni una dintre cele mai mari unelte folosite de umanitate în căutarea ei de a înţelege Cosmosul. Acum, după opt ani, tehnologia ce reprezintă inima şi sufletul telescopului este completă.

Tehnologie JWST de care aminteam mai sus constă într-un sistem de oglinzi de beriliu ultrasofisticat. Până acum, 11 din cele 18 segmente de oglinzi gigantice ale lui JWST (The James Webb Space Telescope), proiectate şi montate de Ball Aerospace în Boulder, Colorado, sunt împachetate şi gata să fie transportate la NASA. Acum vom explica de ce aceste veşti sunt foarte interesante.

Oglinzile JWST

Ştim că NASA tocmai a aterizat un rover extraordinar pe suprafaţa planetei Marte; şi mai ştim că agenţia tocmai a anunţat că are planuri pentru o altă misiune pe Planeta Roşie – dar finisarea sistemului principal de oglinzi al lui JWST reprezintă un eveniment major pentru o întreprindere astronomică mult mai îndrăzneaţă (şi mult mai scumpă).

Se estimează că JWST va ajunge să coste aproximativ 9 miliarde de dolari atunci când NASA va fi pregătită să-l trimită în spaţiu. Această sumă este de trei ori mai mare decât cea estimată pentru proiectul Curiosity; dar cu eticheta de preţ vine şi un formidabil potenţial ştiinţific. Nu vrem să diminuăm realizările NASA în legătură cu planeta Marte în niciun fel, dar JWST este făcut să ne spună despre primele zile ale Universului. Când avem de a face cu întrebări cosmologice la o scară la fel de mare ca spaţiul, trebuie să venim cu nişte descoperiri monumentale.

Dar cât de monumentale? Din mai multe puncte de vedere, JWST este proiectat pentru a ne ajuta să răspundem la întrebări despre Univers la care nici nu ne-am gândit încă – ceva la care predecesorul lui, telescopul spaţial Hubble, a avut un succes remarcabil. Astronomii şi astrofizicienii sunt convinşi că abilităţile superioare ale lui JWST vor conduce la descoperiri de un calibru similar.

JWST versus Hubble

Această convingere este perfect conturată în descrierea lui JWST de către astrofizicianul Michael Shara, tutore în Departamentul de Astrofizică de la Muzeul American de Istorie Naturală.

[Telescopul spaţial James Webb] are, din mai multe puncte de vedere, de 100 de ori mai multe capabilităţi decât telescopul spaţial Hubble. Noi chiar vom fi capabili să vedem primele stele formându-se şi primele galaxii luând fiinţă după Big Bang. De asemenea, noi vom putea – credem că vom putea – să fotografiem direct planete orbitând alte stele.

Nu există un domeniu al astrofizicii care să nu beneficieze enorm. La fel cum Hubble a fost doar un pas, dar un pas imens înainte pentru toată astrofizica, cu tot cu descoperirea energiei negre (70% din energia din Univers era necunoscută înainte de Hubble), eu cred că este aproape imposibil ca noi să nu facem acelaşi gen de descoperiri şi cu telescopul  James Webb.

Odată ce am început să vedem lucruri cu Hubble pe care nu le mai văzusem înainte, am făcut tot ce ne-a stat în putinţă să facem lucruri noi. Acelaşi lucru se va întâmpla şi cu telescopul spaţial James Webb. Vom descoperi lucruri noi despre care azi nici nu bănuim că există pentru că intuiţia noastră nu este capabilă să ne ducă acolo. Iar acelea vor fi marile descoperi care vor veni în următorii 20, 30 de ani. Chiar putem spune că, din mai multe puncte de vedere, perioada de glorie a astronomiei a venit – este cel mai bun timp pentru a fi astronom.

Pentru observatorul neinformat, această imagine asupra celor 18 segmente de oglinzi ale lui JWST, toate împachetate şi gata de transport, nu înseamnă nimic mai mult decât ceva atrăgător ce sare în ochi. Dar pentru cunoscătorii telescopului şi extraordinarului său potenţial ştiinţific, reprezintă împlinirea uneia dintre cele mai provocatoare etape din procesul de realizare completă a lui JWST.

Traducere după these-mirrors-will-allow-us-to-observe-the-birth-of-the-universe-yes-really de către Andreea Dogaru