În imaginea de mai sus este Sagittarius A*, gaura neagră din centrul galaxiei noastre, Calea Lactee. Este a doua imagine a unei găuri negre. Prima, făcută publică în 2019, dintr-o altă galaxie, o puteți vedea aici.

Și acum, să vă stric un pic bucuria 😄. Trebuie înțeles că ce ni se prezintă ca o „fotografie a găurii negre”, nu este chiar o imagine în sensul clasic...

În primul rând nu are la bază lumina vizibilă, pe baza căreia funcționează fotografierea clasică unui obiect. În cazul unei găuri negre astronomii folosesc fotoni care nu sunt vizibili cu ochiul liber, din spectrul undelor radio. Ce înseamnă asta? Că imaginea de mai sus nu s-ar vedea cu ochiul liber dacă ați fi undeva mai aproape de gaura neagră și ați putea-o observa în mod direct.

Portocaliul din imagine, care dă o notă de mister și o face plăcută vizual, este, în fapt, creația unui „artist” al computerului, care a transformat semnalul radio (care nu are culoare) în culoarea portocaliu. Cercetătorii folosesc culorile într-un mod sugestiv, încercând să arate intensitatea radiației observate. Pe scurt, ce vedeți este harta radiației în unde radio din apropierea găurii negre.

Nu este o imagine și din altă perspectivă: nu reprezintă captarea într-un timp foarte scurt a emisiei de unde radio din proximitatea găurii negre. În fapt, imaginea este rezultatul captării a multe ore de emisie și prelucrării ulterioare computerizate. Într-un fel, este o aproximare.

În fine, ce vedem nu este o imagine a găurii negre pentru că... găurile negre, prin definiție, sunt invizibile. Sunt invizibile pentru că nu reflectă radiația electromagnetică, ci, dimpotrivă, o atrag către centrul găurii negre. Așadar, ce vedem este emisia de unde radio din proximitatea găurii negre, emisie generată de materia super-încălzită prezentă în proximitatea orizontului evenimentelor găurii negre și care ne indică precis unde se află gaura neagră și care ne dă informații despre structura găurii negre.

Imaginea de mai sus a fost obținută de proiectul colaborativ Event Horizon Telescope (EHT) pe baza datelor obținute cu ajutorul a 8 observatoare astronomice în aprilie 2017. Datele colectate au avut o dimensiune de circa 4 mii de terrabytes, ceea ce a făcut imposibilă sarcina transmiterii acestora pentru prelucrare prin Internet, așa că s-au folosit medii de stocare transferate cu avioane.

Tot EHT a realizat și prima imagine a unei găuri negre, reprezentând gaura neagră din galaxia M87, care este, în fapt, de circa 1.600 de ori mai mare decât Sagittarius A*. Dacă o să comparați imaginea Sagittarius A* cu cea a M87* o să observați că acestea seamănă destul de mult. Culorile folosite sunt aceleași (probabil a fost aceeași persoană implicată în crearea produsului final), forma, de asemenea.

În comparație cu M87*, Sagittarius A* a fost mai dificil de „fotografiat”, motivul principal fiind  faptul că în timp de M87* a prezentat puține variații într-o săptămână, gaura neagră din galaxia noastră prezintă schimbări și la 5 minute. Imaginea de mai sus este, în fapt, una dintre miile de imagini obținute de cercetători și este, cum spuneam și mai sus, rezultat al procesării computerizate.

Pe lângă variațiile temporale, în captarea unei „imagini” clare a unui obiect așa îndepărtat mai apare și o altă dificultate suplimentară: distorsiunile dintre elementul „fotografiat” și „aparatul de fotografiat” (telescoape). Aceste distorsiuni sunt generate de praful cosmic. În plus, mai apar și imperfecțiunile instrumentelor astronomice.

Toate cele de mai sus arată dificultățile cu care se confruntă astronomii. În plus, am încercat să explic ce reprezintă în fapt imaginea găurii negre care a împânzit presa în ultimele zile.

Una peste alta, este o realizare excepțională. De azi înainte avem o „poză” a găurii negre din centrul galaxiei!

În timp vom avea imagini din ce în ce mai mai clare, sunt convins. Dar prima este cea care intră în istorie!

Dacă vrei să știi mai multe despre găurile negre, citește articolul nostru de referință: Istoria completă a găurilor negre.

Costi · 1 years ago