Liderii chinezi o numesc mobilizarea „noilor forțe productive de calitate”, referindu-se la „mari schimbări nemaivăzute de un secol”.
În Vestul tot mai împiedicat, fiecare progres tehnologic care ajunge pe prima pagină a ziarelor este perceput ca un nou „moment Sputnik”, stârnind noi anxietăți și impulsionând reacții politice ambițioase.
Așa a fost cazul cu DeepSeek — un model lingvistic de mari dimensiuni, extrem de eficient și open-source, care a șters trilioane din bula IA de pe Wall Street — și cu sonda chineză care a adus pe Pământ primele mostre de pe fața nevăzută a Lunii, accelerând astfel cursa spațială pentru sateliți militari, cu implicații semnificative pentru SUA.
Mai există și momentul „Build Your Dreams” în desfășurare. BYD, cel mai important producător de vehicule electrice din China, a ieșit spectaculos din piața internă într-o expansiune internațională uimitoare, amenințând viitorul coalițiilor politice europene construite în jurul motorului cu combustie internă și declanșând noi valuri de anxietate în rândul factorilor de decizie și liderilor din industrie din Occident.
Creșterea dramatică a investițiilor Chinei în vehicule electrice, baterii și energie solară — este de așteptat să reducă cererea de petrol cu 5 milioane de barili pe zi până în 2030. Această tehnologie verde mai ieftină permite acum peste o sută de țări să se elibereze de hidrocarburile importate scump.
Pachetul chinez de automatizare, digitalizare și electrificare oferă firmelor și națiunilor nu doar reducerea emisiilor de carbon, ci și — mai convingător — productivitate, eficiență și suveranitate energetică. Baza materială a sistemelor globale de producție, consum și informare este în curs de remodelare.
Această predominanță tehnologică a Chinei produce ceea ce Adam Tooze a numit „al doilea șoc chinezesc”.
Dacă primul a fost momentul în care China a fost integrată în lanțurile de aprovizionare din Vest și Asia de Est, al doilea se desfășoară invers: Vestul, în special Europa și în special în ceea ce privește vehiculele electrice, pare că încearcă acum să fie integrat în lanțurile lor.
Pentru prima dată în două secole, Vestul nu mai este liderul tehnologiei viitorului, ci un urmăritor.
Extrase din Brics in 2025
