Există tehnici simple de învățare care sporesc retenția materialului de învățat. Trebuie doar cunoscute și aplicate.


În articolul anterior vorbeam despre cele mai bune tehnici de memorare. Pentru a spori retenția celor de memorat o metodă eficientă este aceea de a repeta informația după o perioadă lungă, când informația este aproape uitată. Dar elevii și studenții nu-și permit luxul de a planifica învățarea pe perioade lungi decât arareori, de regulă trebuind să asimileze informații pentru teste în scurt timp. Care este cea mai bună tehnică?


Când știi cât ai învățat?

Suntem buni la a face predicții cu privire la ce am învățat după ce trece un pic de timp după ce am terminat de învățat. Dar dacă suntem întrebați imediat ce am pus cartea jos, avem tendința de a crede că am reținut mai mult decât am făcut-o în fapt. Cu alte cuvinte, pentru a ști ce ai reținut, trebuie să aștepți ca informația din memoria de scurtă durată să se „șteargă” și să te bazezi pe memoria de lungă durată, pe care te vei baza și când vei fi în fața testului. O metodă simplă de a „reseta” memoria de scurtă durată este să-ți muți atenția pentru un scurt timp asupra unui alt subiect. Așadar, o bună evaluare a celor reținute nu este una făcută imediat după studierea unui text, ci la măcar câteva minute.


Învățatul înainte de culcare

Psihologul Hermann Ebbinghaus (1850-1909) a descoperit ceva ciudat, pe care l-a respins rapid: curba retenției avea o cădere constantă după oprirea învățării, cu excepția unei perioade, între 8 și 14 ore. În această perioadă de 6 ore memoria se păstrează la valori foarte apropiate. Cu alte cuvinte, ce-ți amintești după 8 ore de la învățare vei ști și la 14 ore după.

Ulterior doi psihologi (Jenkins și Dallenbach) au luat însă lucrurile în serios și au testat ideea. Au cerut unor studenți, în cadrul unui studiu, să rețină silabe fără sens seara, înainte de culcare, și dimineața, înainte de cursuri. Au observat că cei care învățaseră silabele seara au avut un nivel de retenție superior.

Mulți studenți au afirmat că după o perioadă de studiu intens seara, pe timpul nopții au visat părți din materialul studiat. Noaptea pare a fi o perioadă de procesare a informației învățate.

Și din propria experiență mulți pot confirma că învățatul seara are rezultate bune. În fapt, unii ar afirma că dimineața materialul învățat este mai clar și mai ușor de accesat decât seara. Noaptea pare a fi, cum spuneam, o perioadă în care stocarea informațiilor învățate se face într-un mod eficient.

Studii pe animale au arătat același lucru: retenția este superioară dacă animalele se odihnesc după învățare.

Concluzia pare, așadar, evidentă: elevii și studenții ar trebui să studieze chiar înainte de culcare pentru o retenție superioară a materialului de învățat.


Avantajul rezumatului

O modalitate de a organiza informația pentru amintirea ulterioară este aceea de a crea rezumate ale materialului de învățat care să ofere indicii pentru amintirea detaliilor. Uitarea are loc atunci când lipsesc indicii necesari accesării informațiilor învățate.

Accesarea amintirilor (informațiilor învățate) este veriga slabă în ce privește memoria. Adică informațiile sunt disponibile în memorie, dar nu le poți întotdeauna sau ușor accesa. Dar dacă dispui de un indiciu, atunci lucrurile se simplifică.

Un exemplu cunoscut de cei mai mulți este amintirea poeziilor. Nu-ți aduci aminte nimic despre un vers, dar dacă ți se șoptește primul cuvânt, restul versului „vine” cu ușurință.

La fel când vrei să-ți amintești un anume episod în bună parte uitat: un indiciu semnificativ readuce în memorie întreaga poveste.

Copiatul cu aprobare
O metodă inteligentă folosită de unii profesori este următoarea: îi lasă pe studenți să-și pregătească un rezumat de o pagină pentru materialul de care au nevoie pe timpul testului. Fiecare scrie acolo ce crede că e util. Pot folosi acest rezumat fără a se ascunde pe timpul testului. Partea interesantă este că cei mai mulți nu au nevoie de acest rezumat pe timpul testului, pentru că efortul de a organiza materialul de învățat în forma această concisă are ca rezultat o retenție sporită.

În concluzie,
Învățatul seara și pregătirea unui rezumat care să pună în evidență cele mai importante aspecte ale materialului de învățat sunt tehnici ce ajută a eficientizarea actului învățării.


— ••• —
Articolul este parte din cartea „Introducere în psihologie” de Russell A. Dewey
CUPRINS
(Cap.6: Memoria) - (Partea 4: Îmbunătățirea memoriei) - Tehnici de învățare eficientă pentru elevi și studenți

Textul este adaptare după cartea menționată.

Write comments...
symbols left.
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.