Celulă Purkinje. Desen de Santiago Ramon-y-Cajal

Arborii dendritici și arborizările axonale pot fi spectaculoase și complexe. Unul dintre cei mai mari și mai complecși arbori dendritici este reprezentat de celula Purkinje, un tip de celulă găsit în cerebel.

Celulele Purkinje formează un arbore mare, plat. Celulele sunt aranjate în straturi, cu axonii altor celule intersectându-se cu acestea, formând o rețea enormă care ajută la coordonarea mișcării - una dintre funcțiile cerebelului.

Desenele lui Cajal și identificarea neuronilor independenți

Desenul de mai sus este unul clasic în literatura de specialitate, realizat de Santiago Ramon-y-Cajal, reprezentând o celulă Purkinje cu enormul său arbore dendritic.

Cajal a obținut Premiul Nobel în 1906 pentru munca sa de pionierat în domeniul neuronilor.

Cajal și-a realizat desenele în urma injectării neuronilor cu vopsea. Vopseaua se răspândește în interiorul celulei, dar nu poate trece de membrana celulară.

Neuronii sunt în mod natural transparenți, având o densitate foarte mare. Din cauza acestei densități, nu se pot observa foarte multe doar cu ajutorul microscopului optic. Dar cu ajutorul acestei tehnici ce implică folosirea vopselei, microscopul optic este util în identificarea arborilor dendritici și a arborizărilor axonale.  Neuronii au, de asemenea, componente prea mici, cum ar fi nucleul, pentru a fi observate cu tehnologia din vremea lui Cajal.

Distanțele dintre neuroni sunt așa de mici, că în anii '90 ai secolului al XIX-lea a existat o enormă controversă cu privire la existența vreunei distanțe. Unii cercetători erau de părere că neuronii formează o rețea continuă (teoria reticulară), pe când alții erau de părere că țesutul nervos era format din celulele separate (teoria neuronală). Cajal a rezolvat această problemă.

A fost nevoie de mulți ani și de multe eforturi din partea lui Cajal ca majoritatea cercetătorilor să adopte descoperirea lui Cajal. Faptul că vopseaua nu se răspândea între celule a fost o dovadă suficientă pentru a convinge că exista o barieră ori o distanță între neuroni.

— ••• —