PsihologieAşteptările noastre pot modela felul în care reacţionăm în faţa unei persoane. Snyder, Tanke, şi Berscheid (1977) au oferit unor studenţi dosare cu informaţii despre nişte studente. Ei au fost solicitaţi să sune câte o studentă şi să-i ia un interviu prin telefon.

 

 

 

 

Introducere în psihologie. Cuprins
(Cap.15: Psihologia socială) - (Partea a III-a: Cogniţia socială) - Cum ce te aştepţi influenţează ce obţii

Dosarul includea o fotografie a unei femei, care părea fie frumoasă, fie neatractivă. În realitate, fotografiile erau asociate aleatoriu cu dosarele, iar femeile care primeau apelurile nu ştiau dacă persoana care le-a sunat  credea despre ele că sunt atractive sau neatractive.

Cum pot imaginile atractive sau neatractive să influenţeze o conversaţie telefonică? Cum a ilustrat aceasta auto-realizarea unei profeţii?


Interviurile telefonice de zece minute au fost înregistrate şi analizate. Studenţii care credeau că vorbesc cu o femeie frumoasă erau mai prietenoşi la telefon şi mai tentaţi să descrie persoana cu care vorbeau ca fiind mai amabilă şi mai sociabilă.

Cu alte cuvinte, intervievatorii au acţionat în mod diferit, în funcţie de ceea ce aşteptau şi credeau despre acea persoana de la telefon. Ei au obţinut mai multe reacţii favorabile din partea femeilor "frumoase", dar au atribuit această amabilitate femeilor respective, mai degrabă decât propriului lor comportament. Aşteptările lor au creat situaţia pe care o așteptau. Acest tip de situaţie, în care o predicţie sau o aşteptare din partea unei persoane ajută predicţia să devină realitate,  este numită auto-îndeplinirea profeţiei.

Write comments...
symbols left.
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.