Platformele de tip „sharing”, susținute de mari companii tech precum Airbnb și Uber, sunt promovate ca fiind de încredere, însă o nouă carte scrisă de o cercetătoare sud-africană în domeniul media, Julie Reid, susține că acestea sunt extrem de vulnerabile la escrocherii care răspândesc un tip de discurs înșelător (o formă de dezinformare concepută să inducă în eroare având la bază intenții infracționale). Julie Reid se bazează pe relatări directe și pe peste 600 de cazuri din întreaga lume ale unor victime atrase în escrocherii sau puse în pericol fizic de recenzii și anunțuri false de pe Airbnb, oferind un studiu de caz detaliat. Iată răspunsurile acesteia la cinci întrebări despre cartea sa.

Cum funcționează escrocheriile?
Airbnb este cea mai mare platformă de închiriere de locuințe din lume. Ea pune în legătură proprietari care doresc să-și închirieze locuințele cu călători în căutare de variante mai ieftine față de hotelurile tradiționale. Compania și-a extins recent serviciile și permite acum și rezervarea unor servicii precum antrenori personali sau firme de catering, alături de închirierea de locuințe.
Escrocheriile de pe Airbnb pot lua mai multe forme.
Cea mai evidentă este escrocheria cu anunțul-fantomă. Escrocul creează un anunț fals, dar atractiv, pe Airbnb și acceptă plăți de la clienți care nu bănuiesc nimic. Abia când ajung la adresă, aceștia descoperă că proprietatea nu există. Escrocii au învățat, de asemenea, să ocolească sistemul de recenzii al Airbnb. Rețelele de proprietari fictivi generează recenzii pozitive false, făcându-le să pară autentice.
Foarte frecvente sunt și escrocheriile de tip „momeală și schimbare”. În acest caz, „gazda” contactează clientul în ziua cazării, pretinzând că proprietatea rezervată nu mai este disponibilă. Oferă o cazare alternativă, despre care clientul descoperă ulterior că este mult sub nivelul celei plătite inițial (care, adesea, nici nu există). Astfel, oaspetele plătește pentru o cazare premium, dar este forțat să stea într-o locuință care poate fi nesigură, murdară sau lipsită de facilități esențiale.
Escrocii folosesc imagini înșelătoare – plagiate sau generate de inteligență artificială – și descrieri false ale proprietăților, împreună cu profiluri fictive și pseudonime.
Tacticile înșelătoare mai includ și redirecționarea clienților în afara platformei Airbnb pentru a efectua plata. Odată plătit, escrocul dispare cu banii.
Dar pericolul nu se limitează la fraude financiare. Modelul de afaceri al platformei presupune cazarea într-o proprietate privată aparținând unui necunoscut, ceea ce poate pune în pericol siguranța fizică a clienților.
Gazdele infractoare pot atrage victimele în medii periculoase. După cazare, oaspeții sunt izolați de public, în locuințe la care gazda are acces.
Am analizat mai multe cazuri în care oaspeți Airbnb au fost agresați, jefuiți fără urme de efracție, violați, uciși, exploatați sexual, șantajați, traficați sau ținuți ostatici.
Cum funcționează dezinformarea?
Consider discursul înșelător ca o subcategorie a dezinformării, pentru că oferă conținut intenționat înșelător, difuzat la scară largă. Dar diferă de dezinformare prin scopurile sale. Nu este folosit pentru a promova o cauză sau a obține un avantaj ideologic, militar sau politic. Discursul înșelător este motivat exclusiv de intenții infracționale sau de câștiguri financiare necurate.
Acest tip de discurs se ascunde la vedere pe platforme în care avem încredere, cum sunt Airbnb, Booking, Uber și altele. Adesea, este imposibil de distins de conținutul autentic și onest. Când utilizatorii caută cazări pentru vacanțe pe Airbnb, li se prezintă numeroase opțiuni. Un anunț fals arată și sună exact ca unul real.
Totul se întâmplă pe o platformă care și-a construit imaginea în jurul ideii de încredere. Escrocii profită de acest context digital de încredere prestabilită. Când utilizatorii intră pe platforme populare de e-commerce sau de tip „sharing”, sunt deja pregătiți să plătească pentru ceva. Astfel, escrocilor le este relativ ușor să-i inducă în eroare și să le ia banii.
Ce poate face Airbnb în privința aceasta?
Airbnb are deja mai multe mecanisme de siguranță și care să mențină încrederea. Printre ele se numără echipe de reacție rapidă, o Coaliție consultativă de experți în încredere și siguranță și o asigurare de călătorie pentru clienți. Compania susține că încearcă să oprească anunțurile false cu ajutorul inteligenței artificiale.
Din păcate, niciunul dintre aceste mecanisme nu funcționează perfect. Deși Airbnb promite să verifice proprietățile și identitatea gazdelor, analiza mea scoate la iveală deficiențe ale acestor sisteme. Escrocii reușesc ușor să ocolească nivelurile de verificare folosind pseudonime, documente false și materiale generate de inteligența artificială. Airbnb a recunoscut că trebuie să-și îmbunătățească procesele de verificare.
Analiza mea a arătat că clienții escrocați sunt deseori împiedicați să lase recenzii despre închirierile problematice. Termenii de utilizare și politicile de conținut netransparente permit agenților de servicii pentru clienți și directorilor Airbnb să justifice cenzurarea recenziilor negative, dar oneste.
Asta înseamnă că activități periculoase și frauduloase nu sunt raportate și rămân fără recenzii publice, ceea ce expune viitorii oaspeți acelorași riscuri.
Sistemul de recenzii al Airbnb ar trebui restructurat în conformitate cu cadrele internaționale de drepturi ale omului care protejează libertatea de exprimare. Astfel, s-ar permite relatări mai sincere ale experiențelor oaspeților și s-ar crea un mediu online mai sigur.
Poate cea mai frecventă plângere pe care am întâlnit-o a fost că Airbnb nu elimină anunțurile frauduloase de pe platformă, nici măcar după ce un oaspete păgubit aduce dovezi clare că anunțul a fost postat de un escroc.
Airbnb trebuie să dezvolte un protocol de urgență pentru eliminarea rapidă a anunțurilor frauduloase imediat ce sunt descoperite, pentru a proteja clienții viitori de a cădea în aceeași capcană.
Ce pot face utilizatorii pentru a se proteja?
Călătorii se pot proteja fiind foarte precauți. Întrebați în jur. Căutați recomandări de la persoane cunoscute și de încredere, care pot confirma că proprietatea pe care doriți s-o închiriați există cu adevărat și că gazda este de încredere.
Dacă asta nu e posibil, luați în considerare cazarea la un hotel consacrat, dar faceți rezervarea direct la hotel, nu prin site-uri terțe precum Booking.com, unde anunțurile pot fi ușor falsificate.
Verificați pe Google Street View dacă proprietatea este acolo unde pretinde că este.
Oricum, aveți întotdeauna un plan B în cazul în care ceva nu merge bine. Pregătiți-vă din timp și decideți ce veți face dacă ajungeți într-o situație nesigură. Și nu uitați niciodată să cumpărați asigurare de călătorie.
Face parte dintr-o problemă mai mare?
Am analizat în carte mai multe tipuri de escrocherii inițiate digital. Deși studiul meu de caz se concentrează pe Airbnb, problema discursului înșelător online nu este unică acestei platforme. Acest tip de discurs este acum prezent pe toate marile platforme de tehnologie care fac parte din viața de zi cu zi.
În carte este evidențiat și modul în care escrocii operează în toate colțurile Internetului, inclusiv pe aplicații de dating precum Grindr, Tinder și Hinge; servicii de transport ca Uber, Lyft și Bolt; site-uri de călătorie precum Booking.com și Hotels.com; și rețele sociale precum Facebook, Instagram și YouTube, printre altele.
Traducere după Airbnb scams de Julie Reid, profesor, University of South Africa.
