Profesor

Ieri (29 august 2025) revista Palladium - Governance futurism a publicat un articol, sub semnătura lui Jordan Lasker, dedicat subiectului succeselor elevilor români la olimpiadele internaționale, intitulat: „Why Romania excels in International Olympiads” (De ce România excelează la olimpiadele internaționale)

Iată care este cheia succesului, dar și efectele, nu neapărat pozitive, asupra țării, în ansamblu.

Iată câte extrase din articol care urmează logica cercetării autorului:

• Olimpiadele sunt competiții intelectuale internaționale în care elevi din întreaga lume concurează direct, rezolvând probleme de matematică, fizică, informatică, chimie și altele. Cei mai buni elevi provin, de regulă, din țări precum China, Statele Unite, India și Japonia. Totuși, într-un fel, și România – o țară din sud-estul Europei – se află frecvent în fruntea clasamentelor.

• Din 2020 încoace, performanța României la Olimpiada Internațională de Matematică (IMO) a fost pur și simplu remarcabilă.
În 2022, România a ocupat locul cinci la nivel mondial, locul patru în 2023 și locul doisprezece în 2024.
În 2023, România s-a clasat astfel:
- pe locul patru
la nivel global și pe primul loc în Europa la Olimpiada Internațională de Fizică;
- pe locul șaptesprezece global și pe locul trei în Europa la Olimpiada Internațională de Informatică;
- pe locul șase global și pe locul doi în Europa la Olimpiada Europeană de Matematică pentru fete;
- pe primul loc la Olimpiada Balcanică de Matematică — la care au participat și Franța, Italia și Regatul Unit
- pe primul loc la Olimpiada Central-Europeană de Informatică.
- România a avut rezultate bune și la Olimpiada Internațională de Chimie și la multe altele.

• Ar fi un eufemism să numești succesul României la olimpiade simple „performanțe peste așteptări”. Având în vedere rezultatele modeste la testările internaționale și populația relativ mică, de puțin peste 19 milioane de locuitori, realizările României la olimpiade par aproape miraculoase.

• Performanța medie a elevilor români nu impresionează. Tinerii români obțin constant rezultate sub media țărilor OECD și se situează aproape de coada clasamentului european. România are scoruri slabe până la mediocre, indiferent dacă includem sau excludem elevii migranți, iar rezultatele la evaluări precum PISA nu sunt joase din cauza unor presupuse prejudecăți în testare. România chiar obține rezultate slabe. Totuși, dacă ai cunoaște educația românească doar prin prisma olimpiadelor, ți-ai face o cu totul altă impresie.

• Astăzi, cele mai prestigioase licee din România sunt colegiile naționale. Aceste școli sunt adesea cu deschidere internațională și păstrează tradiții educaționale vechi de peste un secol.
Sub acestea se află liceele teoretice, care oferă o educație standard. România are și trei colegii militare, aflate direct în subordinea Ministerului Apărării Naționale.
Există, de asemenea, școli de servicii, școli tehnice, școli vocaționale și programe de ucenicie.

• Cei mai buni elevi își aleg școlile după ce susțin testul național de plasament, evaluarea națională, la finalul clasei a VIII-a, în jurul vârstei de paisprezece-cincisprezece ani.

• Testul de admitere la liceu este unul standardizat, acoperind limba și literatura română, precum și matematica.

• La finalul liceului, elevii susțin examenul de absolvire, bacalaureatul.

• Structura sistemului educațional românesc îl face probabil cel mai stratificat sistem educațional din lume. Faptul că există un registru centralizat care conține toate datele educaționale despre elevi și profesori face ca sistemul să fie ideal pentru o evaluare riguroasă a efectelor pe care le are hiper-stratificarea educației.

• Elevii din orașele mici au mai puține opțiuni de liceu. Elevii cu abilități reduse rămân împreună, iar elevii capabili sunt grupați între ei.

• Ca elevii, și profesorii din România trebuie să susțină examene pentru a putea profesa. Profesorii preferă, în mod natural, să predea elevilor mai buni, iar cei mai capabili dintre ei își pot alege școlile și chiar profilurile.

• Cei mai buni profesori aleg să meargă în orașele cu mai multe școli. Este evident că profesorii preferă să predea în locurile cu cele mai bune rezultate, atât între școli, cât și între localități.

• Efectul asocierii dintre elevii capabili și profesorii capabili este amplificat și mai mult de stimulentele pentru rezultate bune la olimpiadă. Guvernul României nu este unic în a oferi recompense financiare câștigătorilor de olimpiade, profesorilor care îi pregătesc și școlilor din care provin, dar este unic prin faptul că pe lângă aceste stimulente are și toate celelalte caracteristici instituționale menționate.

• Succesul enorm al României la olimpiade și importanța recunoscută a acestora pentru validarea capitalului uman au dus și la apariția unui număr redus de școli private care se promovează prin prestigiul lor și prin serviciile de pregătire. Mulți profesori recomandă, de asemenea, părinților să asigure meditații suplimentare pentru elevii mai buni, iar meditațiile sunt ceva obișnuit. Pregătirea suplimentară pentru olimpici este o constantă globală, însă ceea ce distinge România sunt elementele instituționale unice.

 Cheia succesului României la olimpiade se rezumă la trei aspecte:
- punerea celor mai buni elevi în aceleași clase;
- repartizarea celor mai buni profesori pentru a lucra cu acești elevi;
- stimularea prin recompense a școlilor, a profesorilor și elevilor pentru a câștiga olimpiade.

• Acest sistem s-a dovedit extrem de eficient. Având în vedere capitalul uman disponibil, sărăcia moștenită din perioada comunistă și populația relativ redusă, România nu ar trebui, în mod normal, să aibă asemenea rezultate la olimpiadele academice. Și totuși, le are. Totuși, există un cost vizibil.

• O mare parte dintre olimpicii României părăsesc țara. Fiind stat membru al Uniunii Europene, oamenii în care România investește atât de mult pentru pregătire și certificare pot pleca ușor și își pot găsi locuri de muncă în altă parte.

• Pierderea elitei prin plecarea în afara țării a celor mai străluciți elevi este dăunătoare pentru multe țări, dar pentru România e, poate, mai grav, pentru că sistemul său educațional este de tip „sumă zero”: cei mai buni performează mai bine, iar cei mai slabi performează și mai slab.

• Această triere nu „ridică toate bărcile”, ca să spunem așa. În România, sistemul produce o elită extrem de bine pregătită, dar lasă în urmă partea slabă, iar această parte lăsată deoparte ar putea să provoace mai mult rău decât bine aduce partea de elită, dacă ne luăm după efectele asupra rezultatelor la testări.

• Luat izolat, sistemul României ar putea fi un câștig extraordinar pentru țară. Însă, având libertatea de circulație a talentelor între țări, România ajunge să subvenționeze descoperirea talentelor pentru alte țări cu sisteme educaționale mai puțin performante.

• Deși este puțin probabil ca școala românească să crească efectiv inteligența celor din vârf, chiar și dezvoltarea aptitudinilor este valoroasă, pentru că avem nevoie ca oamenii capabili să ajungă la frontierele domeniilor lor pentru a inova, iar România a creat un sistem care pare să facă exact asta. Mai mult, chiar dacă pregătirea pentru olimpiade nu îi face pe cei mai buni mai capabili, ci doar mai bine antrenați, aceasta poate avea efecte sociale benefice semnificative, oferindu-le oamenilor foarte capabili ai României șansa de a-și face talentele recunoscute internațional.

• Însă aceste beneficii revin României doar indirect, dacă nu chiar deloc în ansamblu. În loc ca România să își schimbe sistemul educațional sau să-și închidă granițele, soluția corectă ar fi ca mai multe țări să adopte modelul României, valorificând mult mai bine elevii lor cei mai buni printr-un sistem conceput special pentru ei.

Sursa: Why Romania Excels in International Olympiads

Write comments...
symbols left.
Ești vizitator ( Sign Up ? )
ori postează ca „vizitator”
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • This commment is unpublished.
    · 2 months ago
    In contextul taierii de catre guvernanti a burselor olimpice, ce parere aveti domnule Asturian despre alternativele la premierea celor ce obtin performantele internationale ? Ma refer la cei ce au obtinut macar medalii de bronz la olimpiade... 
    O sa spuneti ca acestia oricum au "bagajele facute" catre universitatile prestigioase din strainatate, totusi ne-am fi asteptat la ceva idei creative la aceasta chestiune , totusi sensibila ,nu credeti ?
    • This commment is unpublished.
      · 2 months ago
      @Muzeograf
      În prezent, dacă legislația nu s-a schimbat, elevii olimpici la nivel internațional primesc: a) cat I (mondială): între 6.000 și 20.000 de lei, în funcție de premiu; b) cat a II-a (europeană/ regională): între 3.000 și 10.000 de lei (sursa).

      Sigur, ar putea fi gândite variante de recompensare suplimentară, dar cred că ar fi dificil de pus în practică. 
      Bursele olimpice erau o metodă de recompensare pe termen lung excelentă, cred. 

      Pe de altă parte, nu cred că elevii (sau părinții) leagă performanța școlară (inclusiv rezultatele la olimpiade) de beneficiile financiare asociate, deși nu ar încurca, desigur. 
      Rezultatele bune de la olimpiade sunt o carte de vizită formidabilă pentru oricine pe termen scurt, iar facultățile țin cont de asta.
      Plecarea în străinătate nu ar fi o problemă, dacă o parte semnificativă din cei plecați s-ar întoarce. Aici, poate, statul ar putea face mai mult, în sensul că absolvenții din  străinătate cu rezultate foarte bune să fie integrați cu prioritate și beneficii la o eventuală revenire (în facultăți, ca profesori; instituții de stat unde e nevoie de cunoaștere avansată șamd).



  • This commment is unpublished.
    · 2 months ago
    Hmm, desi ideea acestei dezbateri este excelenta, cred ca nu s-au atins aspecte importante:
    1.  Nu, rezultatele excelente la olimpiade nu spune despre romani ca suntem "uber alles" sau "poporul ales"! Aceasta este o tema recurenta a gaunoasei propagande nationaliste; 
    2.  Trebuia analizat care sunt diferentele reale intre nivelul scolilor care genereaza olimpici si celelalte - nu au ele ACEEASI programa ? Efectiv, NU au aceeasi programa, la liceele de varf se cer mult mai multe, atat cantitativ cat si calitativ ! Samd.
    3. Ati trecut cu vederea motivul real al succeselor performerilor romani: se pregatesc separat / in plus fata de ceilalti elevi, practic intr-un SISTEM PARALEL NEOFICIAL. Pai asta nu nu zice nimic bun despre sistemul general al invatamantului romanesc ...
    3. Dl Iosif, deci odata semnalata discrepanta intre marea masa a elevilor romani (clasati sistematic codasi in PISA) si performeri - credeti ca "soluția corectă ar fi ca mai multe țări să adopte modelul României" ?? O vai, lasati-ma sa zambesc amar ....
    • This commment is unpublished.
      · 2 months ago
      @InCert
      După cum e evident, articolul nu este ceea ce cred eu. Sunt concluziile unui articol scris de altcineva. Mi s-a părut interesant de prezentat cum se vede din afară sistemul românesc.

      Știind cum stau lucrurile la noi, nu cred că prezentarea este în totalitate corectă, în sensul că, da, olimpicii nu sunt consecințe ale evaluării naționale de la sf clasei a 8-a. 
      Sunt clase de olimpici de anumite licee, se face pregătire separată cu ei, cu profesori dedicați, cu programă dedicată. De aici ies rezultatele.
      Rezultatele de la testele PISA vorbesc mult mai corect despre sistemul de învățământ românesc. Dar aici eu am mențiune - nu organizarea învățământului este principala problemă, ci micromanagementul, ce se întâmplă efectiv la nivelul școlilor și intră în conflict cu ce ar trebui să se întâmple. Cu alte cuvinte: profesori slabi ori dezinteresați.
      În fine, nu cred că soluția este ca toată lumea să importe modelul românesc. Mie mi se pare excesiv să pui atât de mult accent pe un examen, ignorând anii de studii anteriori. Dar s-a ajuns la acest sistem tot din motive de... micromanagement defectuos: nu poți să ai încredere în profesorii români că dau note în mod corect. Un copil de 10 la mate din localitatea X ar fi de 7 în localitatea Y.
  • This commment is unpublished.
    · 2 months ago
    Cred că răspunsul la întrebarea din titlu este acela că elevii olimpici nu sunt produsul sistemului de învățământ. Sunt copii foarte talentați și foarte muncitori, susținuți și ghidați inițial de familie. În timp, s-ar putea să ajungă să lucreze cu profesori excepționali. Până atunci muncesc foarte mult singuri. Performanța lor nu are legătură cu ceea ce se face la clasă, ei fac altceva, așa cum spunea InCert la punctul 3. După ce reușesc să se afirme, "meritul" sistemului e că-i lasă în pace să lucreze, eventual le facilitează accesul la un profesor capabil să-i ghideze. 
    • This commment is unpublished.
      · 2 months ago
      @Dan Costea
      De acord. 
      Olimpicii sunt rezultatul unui sistem paralel și în bună parte izolat de învățământul românesc.
      Dar e f bine că există, atât pentru ei, cei cu potențial care altfel nu ar fi fructificat, cât și pentru țară, în măsura în care unii sigur se întorc în România după eventuale studii în străinătate. Ar fi interesant de văzut statistici cu privire la câți dintre cei cu rezultate bune la olimpiade lucrează efectiv în România și unde.

Dacă apreciezi articolele SCIENTIA, sprijină site-ul cu o donație!

Cumpără de la eMag și Cărturești și, de asemenea, sprijini scientia.ro.