Raportul dintre diametrul universului observabil şi gaura neagră care s-ar forma după ce am pune împreună toţi atomii din univers

Cei mai vechi fotoni care ajung pe Terra din adâncimile universului au 13,8 miliarde ani, avându-și originea în Big Bang. Dar acești fotoni poartă informație despre obiecte cosmice situate „acum” la 46,1 miliarde ani-lumină. Cum e posibil? Pentru că universul este în continuă expansiune. Accelerată.

O gaură neagră cu masa cât cea a Lunii ar avea o rază de... 0,1 mm. Adică o micro-gaură neagră.

Sunt circa 200 de miliarde de galaxii în univers, cu vârste între 100 de milioane și 10 miliarde de ani, care au diametre între 3 mii și 300 de mii de ani-lumină. Galaxia noastră are circa 100 de mii de ani-lumină.

Dimensiunea unei găuri negre este direct proporțională cu masa acesteia. Dacă ai putea comprima Soarele până la o rază de 3 km, acesta ar deveni o gaură neagră. Pământul ar trebui comprimat până la 9 milimetri (raza) pentru a deveni o gaură neagră.

Pentru o gaură neagră cu masa Soarelui, densitatea este de 1019 kg/m3, mai mare decât densitatea atomului! Un corp mai ușor decât Soarele rezistă colapsării, fiind stabilizat de forțele cuantice de la nivel subatomic.

Deși un atom este incredibil de mic, acesta nu este o structură clar mărginită în spațiu. De exemplu, un electron, care în principiu este de găsit în apropierea nucleului atomic, dacă vrei să fii 100% că-l găsești, trebuie să iei în calcul întregul univers!

Ce face un electron într-un orbital? Nu știm. Deloc.

Populația Irlandei a depășit 5 milioane în aprilie acest an pentru prima dată din 1841. Între 1845 și 1852 un virus, Phytophthora infestans, a infectat și distrus aproape complet culturile de cartof din Irlanda. Asta a dus la cel puțin 1 milion de morți de inaniție și cel puțin 1,5  milioane de emigrați în SUA. Asta dacă vă întrebați de ce sunt așa mulți irlandezi acolo...

Obezitatea la copiii din SUA între 5 și 11 ani a crescut de la 36,2 % la 45,7 % pe timpul pandemiei. Obezitatea vine cu probleme de sănătate aproape certe, atât la vârste mici, dar mai ales la vârste adulte.