Paraponera clavata

Dr. Justin Schmidt este de profesie entomolog, adică se ocupă cu studiul ştiinţific al insectelor. Până aici, nimic neobişnuit, însă ceea ce îl scoate în evidenţă pe Schimdt este creaţia sa numită ''indexul durerii provocate de înţepături'', pe baza căruia a alcătuit un top al celor mai dureroase muşcături şi înţepături de insecte, în special himenoptere (viespi, albine şi furnici).

Profesor la Institutul Biologic de Sud-Vest din Arizona, SUA, Justin Schmidt spune, conform bbc.com, că a fost înţepat de mii de ori de aproximativ 150 de specii de insecte, în general accidental, dar că de multe ori s-a lăsat intenţionat agresat de acestea. ''Nebun?'', se întreabă el. ''Acesta e doar un punct de vedere. Poate că unii sunt îndreptăţiţi să mă creadă excentric, dar mie îmi place ce fac'', se apără el.

Cert este că indexul durerii realizat de zoologul din Arizona a fost publicat în 1983, fiind apoi, periodic, actualizat. Acesta nu e însă un clasament pur subiectiv, doctorul explicând şi chimia din spatele suferinţei cauzate de micii, dar nemiloşii agresori.

Justin Schmidt a împărţit indexul în patru trepte de intensitate. Nivelul zero înseamnă că insecta nici nu poate penetra pielea umană, deci efectul agresiunii sale este inexistent. Nivelul patru însă e cel mai intens, depăşind cu mult limita suportabilului.

Potrivit insects.about.com, la nivelul 1 se încadrează înţepătura viespii de transpiraţie, numită aşa deoarece este atrasă de sarea din transpiraţia umană. Durerea cauzată este de scurtă durată şi se aseamănă cu cea provocată ''de o scânteie ce arde un fir de păr de pe antebraţ''. Urcând până la nivelul trei, găsim furnica roşie agricultor, a cărei înţepătură îi evocă lui Schmidt o freză ce sapă la baza unei unghii crescută în carne. Odioasa senzaţie poate ţine până la opt ore. Tot la nivelul 3 este clasată viespea de hârtie, a cărei înţepătură e resimţită de om între 5 şi 15 minute şi este caustică. ''E ca şi cum ai vărsa acid clorhidric peste o tăietură cauzată de o coală de hârtie'', explică entomologul.

Trecând la nivelul maxim de durere, cel de-al patrulea, dăm peste tarantula şoim. Deşi ţine doar trei minute, durerea este orbitoare, feroce şi electrică. Senzaţia este că ''un uscător de păr, băgat în priză, a fost scăpat în cada plină cu apă în care te delectai cu o baie aromată'', explică Justin Schmidt.

Totuşi, marele premiu al acestui înfiorător top îi revine furnicii glonţ, adică Paraponera clavata, găsită în pădurile tropicale din Nicaragua şi Honduras, cu un nivel al intensităţii durerii de 4+. Suferinţa cauzată de această insectă este comparată cu cea rezultată prin împuşcare, de aici şi denumirea. Chinul cauzat de veninul acestei furnici durează între 12 şi 24 de ore şi este comparat de Justin Schmidt cu suferinţa provocată de mersul pe cărbuni încinşi cu un cui de şase centimetri înfipt în talpă.

Preluare de pe AGERPRES (Documentare — Horia Plugaru, editor: Irina Andreea Cristea)