În căutarea unei explicaţii pentru misterioasa energie întunecată care duce la expansiunea accelerată a Universului, o posibilă explicaţie ar putea fi legată de dependenţa aşa-numitei "constante alfa" (care caracterizează interacţiunea electromagnetică) de densitatea materiei. Oamenii de ştiinţă au reuşit să măsoare acest număr extrem de important în fizică atât pe Terra, cât şi în spaţiul interstelar.

Constanta alfa este extrem de... constantă. Totuşi, alte măsurători, pe cât posibil la "capătul Universului", sunt necesare.

De când în anii ’90 a fost descoperită expansiunea accelerată a Universului, oamenii de ştiinţă nu au pace: caută o explicaţie a acestui fenomen misterios. Se crede că există o formă de energie, numită ‚energia întunecată", care acţionează ca un fel de forţă anti-gravitaţională, şi care duce la accelerarea expansiunii Universului. Ba mai mult, această energie întunecată ar alcătui nici mai mult, nici mai puţin de 70% din totalul de energie din Univers!!! O contribuţie enormă!

Există mai multe ipoteze asupra originii acestui fenomen, mai mult sau mai puţin bizare. De la fenomene de natură cuantică, la cele care văd partea vizibilă de Univers ca o părticică dintr-un Univers mult mai mare, la care însă nu avem acces.

O altă posibilă explicaţie ar fi legată de faptul că ceea ce măsurăm noi pe Terra, legile fizicii de aici, nu ar fi la fel şi în restul Universului sau de-a lungul timpului.

Legat de aceasta posibilă dependenţă a legilor naturii de condiţiile înconjurătoare, o ipoteză extrem de interesantă ar fi variaţia aşa-numitei constante alfa (care ne spune cât de intensă este interacţiunea între două particule cu sarcina electrică, şi care are drept consecinţă formarea moleculelor aşa cum sunt, stând deci şi la originea vieţii) în funcţie de densitatea materiei.

Anumite teorii susţin deci faptul că alfa ar putea să fie mai mică sau mai mare într-un mediu în care densitatea de materie este mult mai mică decât cea de pe Terra. În acest caz ceea ce nouă ni s-ar părea o expansiune accelerată a Universului ar putea să fie o iluzie.

Luând în serios această ipoteză o echipă de cercetători de la Imperial College London, condusă de Michael Tarbutt, a măsurat constanta alfa în experimente pe Pământ şi în spaţiul interstelar, publicând rezultatele în Nature Communications.

Ce anume au făcut oamenii de ştiinţă? Au studiat frecvenţa undelor electromagnetice care modifică nivelul electronilor în molecule CH (formată dintr-un atom de carbon şi un atom de hidrogen). Aceste molecule se găsesc în spaţiul interstelar şi pot fi uşor generate şi în laboratoarele terestre.

Frecvenţa acestor unde electromagnetice depinde de constanta alfa – deci măsurătoarea lor permite determinarea cu mare precizie a lui alfa.

Datele privind frecvenţa undelor din spaţiu au fost obţinute din observaţii astronomice asupra galaxiei noastre. În laborator cercetătorii au generat şi studiat molecule CH la temperaturi extrem de joase (pentru a nu avea perturbaţii termice).

În urmă acestor studii s-a ajuns la un rezultat extrem de interesant: practic frecvenţele tranziţiilor în spaţiul interstelar şi în laborator erau identice cu o precizie de 1,4 unităţi în 10 milioane! Această măsurătoare este extrem de precisă. Ce ne spune acest rezultat? În primul rând că alfa nu variază cu în funcţie de densitatea de materie (cel puţin nu de la densităţi ca cele de pe Terra  ori cele extrem de reduse din spaţiul interstelar).

Putem ajunge la concluzia că nu poate fi variaţia lui alfa cauza energiei întunecate? Nu! Întrucât măsurătorile au fost efectuate în galaxia noastră, nu putem deocamdată să fim siguri că alfa nu a variat de-al lungul timpului în evoluţia Universului.

Ca să ştim acest lucru trebuie să măsurăm alfa în galaxii îndepărtate, cât mai aproape de "capătul Universului" - ţinând cont că cu cât privim mai departe în Univers, cu atât privim mai departe în trecut: de exemplu lumina unei stele aflată la 100 ani lumina faţă de noi este cea care a fost generată acum 100 de ani!

Energia întunecată rămâne în continuare un mister; măsurătoarea extrem de precisă a constantei alfa în spaţiul interstelar este foarte importantă, întrucât ne ajută să înţelegem mai bine cu funcţionează Natura şi care sunt legile acesteia.