În mod clar floarea-soarelui (Helianthus annuus) are o legătură specială cu Soarele. Fiind cu floarea (pălăria) către est, planta este mai sănătoasă și își crește șansele de reproducere. Iar ideea că floarea-soarelui urmărește mișcarea Soarelui pe bolta cerească este un mit (în parte).

Mitul rotirii după Soarele

O concepție greșită este aceea că floarea-soarelui se rotește după Soare în timpul zilei. În fapt, acest lucru se întâmplă doar când planta este tânără. Probabil că alinierea uniformă a „pălăriei” (capitulului) florii-soarelui, la maturitate, de pe câmpurile unde este cultivată dă unora impresia că florile urmăresc Soarele.

Floarea-soarelui tânără, într-adevăr, se orientează în direcția Soarelui. În zori, capitulul este orientat spre est, dar pe parcursul zilei planta se repoziționează, îndoindu-și tulpina, deplasându-se către vest, așa cum puteți vedea în videoclipul de mai jos. Pe timpul nopții se reorientează, revenind cu floarea către est, „așteptând” dimineața.

Mișcarea florii-soarelui, când este tânără, către direcția Soarelui indică, în fapt, un ritm circadian sincronizat de Soare, care continuă chiar dacă Soarele nu este vizibil pe cer (ca în cazul zilelor înnorate).

Planta este capabilă să-și regleze ritmul circadian ca răspuns la lumina albastră emisă de o sursă de lumină. Dacă, în stadiul de mugure, este rotită cu 180°, mugurele se va îndepărta de Soare pentru câteva zile, deoarece resincronizarea necesită timp.

Când floarea-soarelui atinge maturitatea deplină, române orientată permanent către est. Unul dintre motive este că tulpina îmbătrânește, devine rigidă, mișcarea fiind dificilă în aceste condiții.

De ce rămâne floarea-soarelui orientată către est?

Această aliniere se consideră că este rezultatul „heliotropismului”, tendinței plantei de a urma direcția Soarelui în stadiul de plantă tânără.

Dar cercetătorii au identificat recent o serie de avantaje care decurg din această orientare către est. Pentru a se lămuri care este semnificația reală a orientării către est, biologul american Nicky Creux a efectuat un experiment simplu: a monitorizat ce se întâmplă cu câteva plante orientate spre este și câteva orientate (forțat) către vest.

1. Florile îndreptate către est atrag un număr mult mai mare de albine dimineața (se poate vedea asta și la finalul videoclipului de mai sus). Doar dimineața a fost observată această preferință a albinelor. Albinele sunt esențiale pentru polenizare.

2. Plantele îndreptate către est au început să elibereze polen dimineața devreme, cu 30 de minute mai devreme decât cele îndreptate către vest. Motivul aceste diferențe pare a fi faptul că încălzirea „pălăriei” de razele Soarelui declanșează această eliberare de polen (plantele îndreptate către vest nu beneficiază de aceeași intensitate a razelor solare).

3. „Pălăriile” plantelor îndreptate către est au produs semințe mai mari și mai grele decât celelalte.

4. Polenul plantelor îndreptate către est a fost mai eficient în reproducerea plantei.

În concluzie, orientarea către este de la maturitate a florii-soarelui îi asigură plantei un număr mare de albine, importante în reproducerea plantei, și duce la formarea unor semințe mai mari.

Studiul cu noile descoperiri privind avantajele orientării către este a florii-soarelui poate fi citit integral aici (eng.).