Au existat o serie de incidente în care angajaţi ai statului au luat copii cu părul deschis la culoare de lângă părinţii lor romi - o ”vânătoare de vrăjitoare” declanşată de evenimentele recente din Grecia. Dar, spre deosebire de ceea ce se întâmpla în trecut, acum avem un mod ştiinţific de a lupta împotriva acestui tip de rasism.

De când Maria, în vârstă de 5 ani, a fost luată de la un cuplu de romi din Grecia, au existat (cel puţin) două cazuri în care un copil a fost luat de lângă părinţii săi. Într-unul din cazuri, o fetiţă cu părul blond şi ochii albaştri a fost luată de poliţie din casa ei din Dublin, Irlanda. Un al doilea caz implica un băieţel de 2 ani dintr-o familie de romi din comitatul Westmeath, Irlanda, care a fost pentru scurt timp luat de lângă părinţi. Motivul a fost că aceste familii de romi răpiseră cel mai probabil copiii de la nişte albi.

În primul caz, testele ADN au dovedit că fetiţa era, de fapt, copilul biologic al părinţilor. După 3 zile grele, aceasta s-a întors la familia ei.

Un exemplu de amprentă ADN - 10 indivizi sunt testaţi pentru 6 loci (Alila Medical Media/Shutterstock)

Pentru a dovedi legătura de rudenie, oamenii de știință folosesc reacţia de polimerizare în lanţ (care amplifică anumite regiuni dintr-o secvenţă de ADN) şi polimorfismul lungimii fragmentelor de restricţie (procesul prin care se creează şi diferenţiază fragmente de ADN). Ambele tehnici produc amprente ADN care pot asocia copilul cu părinţii cu o precizie de 99,99%.

Şi slavă Domnului pentru asta. Şi slavă Domnului pentru toate celelalte lucruri pe care testările ADN le fac pentru noi, cum ar fi rolul lor indispensabil în investigaţii criminale şi procese.

Apropo de asta, într-un alt caz în care ştiinţa ne-a sărit în ajutor, un cuplu de bulgari suspectaţi că ar fi părinții biologici ai Mariei a dat probe ADN poliţiei.

Traducere de Ana Dumitrache după science-makes-it-difficult-for-racists-to-be-racist