Problema conștiinței pare, deocamdată, impenetrabilă. Oricât s-ar cercetat și scris pe acest subiect, pare că nu ne-am apropiat niciun centimetru de înțelegerea "mecanismului" care face posibilă conștiința. Am scris recent un articol în care am arătat de ce credem că, în fapt, conștiința va rămâne un mister pentru totdeauna. Chiar dacă vom ajunge să creăm o hartă precisă a întregii activități cerebrale, nu vom ști ce este această stare profund personală, nesondabilă din afară, numită conștiință.

În acest scurt articol vom introduce două dintre teoriile cele mai discutate azi privind generarea conștiinței. Prima este denumită teoria spațiului de lucru global, iar a două este intitulată teoria informației integrate.

Teoria spațiului de lucru global

Teoria spațiului de lucru global (GWT - global workspace theory) este susținută, printre alții, de Stanislas Dehaene de la Collège de France din Paris.

GWT spune că, în fapt, cortexul prefrontal al creierului, care controlează procesele cognitive de ordin superior, precum luarea deciziilor, acționează ca un computer central care colectează și prioritizează informațiile senzoriale.

Apoi, acest „computer” transmite informația către alte părți ale creierului care îndeplinesc diverse sarcini. Dehaene crede că acest proces de selecție este ceea ce percepem drept conștiință.

Teoria informației integrate

Teoria informației integrate (IIT - integrated information theory) a fost propusă de Giulio Tononi de la Universitatea din Wisconsin din Madison.

IIT are o altă viziune privind generarea conștiinței: aceasta ar apărea ca urmare a interconectării rețelelor creierului. Cu cât mai mulți neuroni interacționează între ei, cu atât o ființă se simte mai conștientă - chiar și fără aport senzorial. Susținătorii IIT cred că acest proces are loc în partea din spate a creierului, unde neuronii se conectează într-o structură asemănătoare unei grile.

Acestea sunt, așadar, foarte pe scurt, cele două teorii mai importante privind conștiința.

Testarea în laborator a teoriilor

Cercetătorii, cel puțin o parte a acestora, speră să rezolve misterul conștiinței cu ajutorul computerelor. Opiniile sunt împărțite, unii cercetători explicând că este imposibil să obținem conștiința prin utilizarea unor neuroni artificiali, care încearcă, într-adevăr, să simuleze neuronii reali, dar care reprezintă, totuși, o simplificare majoră a celor neuronilor biologici.

Un lucru este clar însă: sunt în derulare multiple cercetările privind conștiința în diverse institute de cercetare şi universităţi din lumea întreagă. De exemplu, în curând va fi demarat un proiect de 20 de milioane de dolari în SUA care are scopul de a testa cele două teorii ale conștiinței prezentate mai sus.

Proiectul va include experimente pe 500 de participanți, în cadrul unor laboratoare situate în trei țări: SUA, Marea Britanie și China. Se vor folosi trei tehnici de scanare a creierului: imagistica cu rezonanță magnetică funcțională, electroencefalografia și electrocorticografia.

Sursa: ‘Outlandish’ competition seeks the brain’s source of consciousness