CAUCHY, AUGUSTIN LOUIS (Paris, 21.08.1789 -Sceaux-Seine, 23.05.1857) a fost un matematician şi mecanician francez. A studiat la Şcoala Politehnică şi la Şcoala de poduri şi şosele din Paris. A predat matematica la Şcoala Politehnică, apoi la Collège de France şi la Sorbona. A fost membru al Academiei de Ştiinţe din Paris. Persecutat pentru vederile sale politice, a primit exilul în Elvetia (în 1830), de unde a fost chemat la Universitatea din Torino ca titular al catedrei de fizică-matematică înfiinţată anume pentru el. A revenit după 9 ani în Franţa, reluându-şi mult mai târziu cariera de profesor de astronomie şi matematică la Sorbona.

A.Cauchy este una dintre gloriile matematicilor franceze; de o productivitate uimitoare, a scris 789 de memorii cu subiecte din toate domeniile matematicii, din mecanică, astronomie şi fizică. A adus contribuţii importante în special la lămurirea noţiunilor de bază ale analizei matematice, ca: funcţie, limită, continuitate; a enunţat un criteriu de convergenţă a seriilor; e considerat unul dintre fondatorii analizei matematice moderne - introducând multă precizie şi rigoare în această ştiinţă.

A formulat primele teoreme de existenţă din teoria ecuaţiilor diferenţiale şi a ecuaţiilor cu derivate parţiale; s-a ocupat de teoria poliedrelor, de teoria substituţiilor. Pentru lucrarea Théorie sur la propagation des ondes à la surface d’un fluide pesant d’une profondeur indéfini (1816) a fost premiat de Academia de Științe din Paris. A fondat o revistă, “Exercices de Mathématiques” (1826\30), continuată de o a doua serie, “Exercices d’Analyse Mathématique et de Physique” (începând din 1831), în care publică fără încetare rezultatele cercetărilor sale, ca şi în “Comptes Rendus des seances de l’Académie des Sciences de Paris” (înfiinţată în 1835).

De la Cauchy au rămas multe denumiri şi noţiuni ca: modulul unui număr complex, numere conjugate, argumentaţia numărului imaginar i, determinant (cu semnificaţia actuală), transpoziţie, cerc de convergenţă, punct singular ş.a.

Sfârşitul vieţii sale a survenit subit; ultimele cuvinte i-au fost: “Les hommes passent, mais leurs oeuvres demeurent”.

Opere principale:
Théorie des ondes (1815);
Cours d’Analyse algébrique (1821);
Leçons sur les applications du calcul infinitésimalà la géométrie (1826\28).