Albert EinsteinAlbert Einstein s-a născut la 14 martie 1879 în oraşul Ulm din Germania, într-o familie de evrei. La finele săptămânii aniversare vă oferim un articol despre viaţa şi realizările ştiinţifice inegalabile ale lui Albert Einstein. Lectură plăcută!

Albert Einstein s-a născut la 14 martie 1879 în oraşul Ulm din Germania, într-o familie de evrei. În 1880 familia Einstein se mută la München, unde tatăl său deschide un mic magazin de produse electrice. Deşi nu a vorbit până la 3 ani, dând impresia că ar putea avea ceva probleme, în copilărie micul Einstein se arăta preocupat de felurite subiecte, pe care cei de vârsta lui nu le înţelegeau.

Astfel, la 12 ani învaţă singur geometria euclidiană. Şcoala elementară şi gimnaziul le urmează la München. Einstein ura disciplina, rutina şi modelul militar pe baza căruia funcţionau şcolile în acea perioadă, unde profesorii impuneau elevilor respect şi supunere absolută. Încă de mic copil arătase interes pentru natură, precum şi abilitatea de a înţelege concepte matematice dificile.

Era capabil să înveţe mai mult de unul singur decât la şcoală. Metoda autodidactă, dezvoltată încă din copilărie, a continuat să îi folosească pe toată durata studiilor. În timp ce interesul său pentru anumite materii plictisitoare era simulat, el era captivat în mod real de fizică şi filozofie.

La 17 ani, după încheierea studiilor la Aarau, se înscrie la Universitatea Federală Politehnică (ETH) din Zürich.

La 20 de ani, în 1899, Albert îşi încheie cea mai mare parte a studiilor şi cercetărilor care vor sta la baza teoriilor sale, devenind profesor de matematică şi fizică.

Albert Einstein
14 martie: Aniversarea marelui geniu al ştiinţei, Albert Einstein

În anul 1902 primeşte o slujbă la Institutul de Patente (brevete de invenţii) din Elveţia, iar în 1905 obţine titlul de Doctor în Fizică în cadrul Universităţii din Zürich cu o teză asupra determinării dimensiunilor moleculare.

De asemeni, publică în acel an 5 articole ştiinţifice, care au avut o mare importanţă pentru dezvoltarea ulterioară a fizicii, cu privire la mişcarea browniană şi despre efectul fotoelectric. Tot atunci introduce noţiunea caracterului dual al luminii, undă şi corpuscul. Pentru aceste articole revoluţionare, anul 1905 a fost denumit în istoria ştiinţei "anul minunat", sau "annus mirabilis", iar anul 2005 a fost denumit "Anul Internaţional al Fizicii".

Pentru explicarea teoretică a efectului fotoelectric primeşte premiul Nobel pentru Fizică în anul 1921.

Totuşi, Albert Einstein, rămâne cunoscut datorită introducerii Teoriei Relativităţii (cea restrânsă în 1905 şi cea generalizată în 1915), din care face parte şi celebra sa formulă de echivalenţă dintre masă şi energie, E = mc2. Teoriile sale au fost greu de înţeles la vremea respectivă, deoarece utilizau concepte foarte abstracte şi aduceau o noutate în gândirea ştiinţifică. Acestea au stârnit controverse şi discuţii, precum s-a întâmplat şi în cazul teoriilor lui Darwin. Teoria relativităţii a fost confirmată experimental prima dată în timpul unei eclipse totale de soare în 1919 de către echipa astronomului britanic Eddington.

Odată cu venirea lui Hitler la putere în Germania (în 1933), Einstein emigrează în Statele Unite ale Americii, unde primeşte o funcţie la Institute for Advanced Study, în Princeton, New Jersey. În faţa imensei ameninţări la adresa umanităţii venită din partea regimului nazist din Germania, Einstein renunţă la poziţia sa pacifistă şi, în 1939, îndemnat de alţi numeroşi fizicieni, trimite o scrisoare către preşedintele Americii, Franklin Roosevelt, insistând asupra necesităţii producerii bombei atomice, întrucât exista posibilitatea ca şi guvernul german să urmeze această cale. Scrisoarea lui Einstein a ajutat la grăbirea eforturilor pentru obţinerea bombei atomice în Statele Unite şi în 1944 se iniţiază Proiectul Manhattan de cercetare în domeniul atomic. Trebuie precizat însă că Einstein nu a avut nici un rol direct sau personal în fabricarea bombei atomice. În 1945, Einstein îşi manifestă indignarea faţă de bombardarea oraşelor Hiroshima şi Nagasaki, iar în 1955 semnează împreună cu Bertrand Russel o proclamaţie împotriva ameninţării nucleare.

Din cauza unei boli netratate de o lungă perioadă de timp cât şi a refuzului de a i se efectua o intervenţie chirurgicală asupra arterelor cardiace, Albert Einstein se stinge din viaţă în 1955, în urma unui atac de cord. Corpul său neînsufleţit a fost incinerat, dar creierul marelui matematician şi fizician a fost păstrat pentru posteritate în cadrul departamentului de patologie al Universităţii din Princeton.

Albert Einstein a lăsat în urmă o seamă de citate celebre. Manuscrisul în care introduce Teoria Generală a Relativităţii a fost expus pentru prima dată către public în urmă cu câţiva ani în Israel.