O ciocolată pe tastatură, aşezată cu grijă dis-de-dimineaţă, înainte ca lumea să apară la birou. Nu este o chestiune romantică, aşa cum v-aţi putea imagina la prima vedere şi nici reclamă la noua ciocolată conţinând cele mai recent descoperite fructe de pădure. Şi nici ziua directorului general. E vorba de o raţiune pragmatică a departamentului de HR. Una dintre cele mai dulci şi eficiente modalităţi de a creşte productivitatea angajaţilor. Cu costuri rezonabile, bineînţeles, căci altfel n-ar avea şanse de reuşită, nu-i aşa?

 



Fericirea creşte eficienţa

Ce legătură există între ciocolată şi eficienţă? Cred că deja aţi anticipat. Ciocolata ne binedispune, iar un om cu zâmbetul pe buze este un om care lucrează mai eficient, este mai creativ, comunică mai limpede, înţelege mai uşor. Generează energie pozitivă, îi inspiră pe ceilalţi, reduce agresivitatea, îi transformă pe colegi în prieteni. Şi trimite mailuri cu feţe zâmbitoare.

Altfel spus, oamenii fericiţi sunt mai productivi. Unii au simţit nevoia de a pune la încercare această idee intuitivă. Iar câţiva economişti de la Universitatea Warwick (Marea Britanie) au reuşit chiar să cuantifice influenţa fericirii asupra felului în care lucrează oamenii. În opinia acestora, după cum rezultă şi din articolul Happy people work harder (especially if they get chocolate), fericirea creşte eficienţa cu aproximativ 12%.


Cum se poate testa efectul fericirii asupra creşterii randamentului?


Dificultatea numărul unu a experimentului prin care să se demonstreze influenţa benefică a fericirii asupra stilului de muncă era să se creeze o situaţie de bună-dispoziție în condiţii de birou. O sarcină care nu este atât de simplă pe cât pare (cei de la HR ştiu foarte bine despre ce vorbesc).

Cercetătorii implicaţi în proiectul dulce de la Universitatea Warwick au imaginat un experiment, după cum urmează. Au ales la întâmplare un eşantion de 700 de persoane, pe care le-au împărţit în două grupe. Pe unii i-au pus să vizioneze un serial de comedie, le-au oferit fructe şi/sau ciocolată, celorlalţi le-au arătat o emisiune banală şi nu le-au dat nimic. Apoi le-au cerut să adune mai multe serii de numere formate din două cifre, în condiţii de limită de timp (10 minute). S-a continuat cu alte câteva probleme mai dificile logico-matematice. S-a constatat că cei expuşi la comedie şi fructe/ciocolată au dat cu aproximativ 12% mai multe răspunsuri corecte decât cei din cealaltă grupă.

Concluzie

Bună-dispoziția la birou nu este chiar atât de greu de creat. Este nevoie doar de puţină imaginaţie şi o minimă investiţie într-o ciocolată de bună calitate. O să observaţi feţe vesele, ochi luminoşi, zâmbete calde, colegi prieteni. şi mailuri mai bine scrise, fără link-uri greşite şi fişiere greşit ataşate. Şi dacă chiar nu aveţi ciocolata la inimă (deşi nu-mi imaginez că un om de HR poate trăi fără ciocolată), puteţi încerca şi cu fructe.

Blogul autorului: exoligu.wordpress.com

Write comments...
symbols left.
Ești vizitator ( Sign Up ? )
ori postează ca „vizitator”
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.