Facebook. Interactiune socialaCu peste un miliard de utilizatori în întreaga lume, Facebook a devenit o parte fundamentală a vieţii sociale. La fel cum există vechi reguli nescrise care guvernează comportamentul social, aşa există astăzi şi aşteptări culturale legate de interacţiunile de pe Facebook.

 

 

 

 

Cercetătorii de la Universitatea Trinity din SUA au creat nişte focus-grupuri (tehnică de cercetare de marketing calitativă în care un moderator intervievează un grup mic de consumatori din publicul ţintă într-un cadru informal, cu scopul de a vedea reacţia imediată a pieţei cu privire la o anumită marcă, pentru a genera noi idei de produs etc.) şi au realizat un sondaj printre sute de studenţi, într-una din primele încercări de a afla care sunt aceste reguli.

Erin Bryant şi Jennifer Marmo au creat 4 focus-grupuri formate din 44 de studenţi (cu vârste cuprinse între 19 şi 24 de ani) şi le-au cerut participanţilor să se gândească la regulile care guvernează interacţiunile de pe Facebook. Îmbinând regulile care sunau asemănător şi incluzându-le doar pe acelea menţionate în două sau mai multe focus-grupuri, cercetătorii au obţinut 36 de reguli.

Apoi, aceste reguli au fost arătate unui număr de 593 de participanţi (cu vârste cuprinse între 18 şi 52 de ani), care au fost rugaţi să se gândească la o anumită cunoştinţă de pe Facebook, amic sau prieten apropiat, şi să spună cât de mult erau de acord cu faptul că fiecare dintre cele 36 de reguli ar trebui respectate atunci când interacţionează cu acea persoană.


13 dintre regulile menţionate de focus-grupuri au primit aprobarea unanimă a participanţilor la sondaj:

Ar trebui să mă aştept la un răspuns de la această persoană dacă scriu ceva pe profilul lui/ei.
NU ar trebui să spun nimic nerespectuos despre această persoană pe Facebook.
Ar trebui să mă gândesc în ce fel ar putea o postare să afecteze negativ relaţiile acestei persoane.
Dacă scriu ceva, iar această persoană şterge acel lucru, nu ar trebui să-l scriu din nou.
Ar trebui să comunic cu această persoană şi în afara Facebook-ului.
Ar trebui să mă prezint într-o lumină bună, dar sincer în faţa acestei persoane.
NU ar trebui să las folosirea Facebook-ului pentru a vorbi cu această persoană să mă împiedice să îmi fac treaba.
NU ar trebui să scriu pe Facebook lucruri pe care această persoană le-ar putea folosi mai târziu împotriva mea.
Ar trebui să am bun simţ când interacţionez cu această persoană pe Facebook.
Ar trebui să mă gândesc la modul în care o postare ar putea afecta negativ traiectoria profesională a acestei persoane.
Ar trebui să-i urez acestei persoane ”La mulţi ani!” şi altfel decât pe Facebook.
Ar trebui să protejez imaginea acestei persoane atunci când scriu pe profilul lui/ei.
NU ar trebui să acord o importanţă prea mare motivelor pentru care această persoană foloseşte Facebook-ul.

O a 14-a regulă, care aproape că a obţinut aprobarea unanimă în urma sondajului, a fost: "Ar trebui să fiu conştient de faptul că informaţiile pe care această persoană le dezvăluie despre mine pot avea consecinţe în viaţa reală."

Privind din nou lista cu cele 36 de reguli iniţiale, cercetătorii au descoperit că acestea se încadrau în 5 categorii diferite: canale de comunicare (i.e. ar trebui să folosesc chatul de pe Facebook pentru a vorbi cu această persoană), control şi înşelăciune (e.g. ar trebui să blochez această persoană dacă îmi compromite imaginea), întreţinerea relaţiilor (e.g. ar trebui să folosesc Facebook-ul pentru a spune ”La mulţi ani!” acestei persoane), consecinţe negative asupra sinelui (e.g. nu ar trebui să dezvălui informaţii pe care această persoană le-ar putea folosi împotriva mea) şi consecinţe negative pentru prieten (e.g. ar trebui să protejez imaginea online a acestei persoane).

O altă descoperire a fost că acele categorii de reguli considerate drept cele mai importante variau în funcţie de felul de prieten la care se gândea persoana. Regulile de comunicare şi cele referitoare la protejarea prietenilor au fost evaluate ca fiind mai importante atunci când era vorba despre prieteni apropiaţi. Regulile de detecţie şi de înşelăciune au fost considerate mai importante atunci când era vorba de cunoştinţe. Regulile de întreţinere relaţională erau considerate mai importante atunci când era vorba despre cunoştinţe sau amici, poate pentru că prietenii apropiaţi deja interacţionează mai mult în afara Facebook-ului.

Studiul are nişte limitări evidente – în special faptul că se bazează pe un eşantion format din studenţi din SUA şi că nu s-au înregistrat comportamentele adevărate de pe Facebook. Cu toate acestea, Bryant şi Marmo au spus că studiul lor explorator ”poate servi drept punct de plecare pentru cercetări viitoare privind regulile de interacţiune, aşa cum se manifestă ele în era digitală.” Aceştia au adăugat că o direcţie interesantă pentru cercetările viitoare ar fi studierea consecinţelor care apar atunci când oamenii încalcă aceste reguli.

Care crezi că este cea mai importantă regulă de interacţiune atunci când folosim Facebook-ul? A fost ea menţionată în cadrul cercetării?


Traducere de Ana Dumitrache după these-are-unwritten-rules-of-facebook, cu acordul autorului.

Write comments...
symbols left.
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.