Sofer tanar somn masinaŢi-ai putea imagina că vigoarea tinereţii le-ar permite tinerilor să ignore efectele lipsei de somn. De fapt, un nou studiu asupra performanţei la volan dezvăluie că tinerii sunt deosebit de vulnerabili la efectele somnului, mult mai mult decât bărbaţii mai în vârstă.

 

 

 

 

Ashleigh Filtness şi colegii săi au recrutat 20 de tineri sănătoşi (cu vârsta medie de 23 de ani) şi 20 de bărbaţi sănătoşi mai în vârstă (cu o medie de 67 de ani) pentru a realiza două sarcini de condus după-amiaza devreme într-un simulator de mărime naturală. Una dintre cele două curse monotone de două ore a avut loc după o noapte normală de somn, lucru confirmat de un actimetru prins de încheietură, aparat care înregistrează mişcările nocturne. Cealaltă cursă de două ore a avut loc după un somn de doar cinci ore. Participanţilor nu li s-a permis să consume alcool în cele 36 de ore dinaintea testului.

Cercetătorii au fost în mare interesaţi de derapaje, adică de momentele în care toate cele patru roţi ale maşinii ieşeau de pe traseul pe care şoferul trebuia să-l urmeze. Aşa cum v-aţi aştepta, aceste momente erau mai frecvente în ultimele părţi ale ambelor curse. Ambele grupuri de bărbaţi derapau mai mult în cursele înaintea cărora dormiseră mai puţin. Însă descoperirea cheie a fost că tinerii au fost mult mai afectaţi de lipsa de somn. De exemplu, în ultimele 30 de minute ale cursei înaintea căreia dormiseră cinci ore, tinerii au obţinut o medie de peste 6 derapaje în comparaţie cu mai puţin de 2, cât au obţinut bărbaţii mai în vârstă. Această diferenţă s-a reflectat şi la nivelul altor aspecte – tinerii au afirmat că se simţeau mai somnoroşi după privarea de somn decât cei mai în vârstă, iar acest lucru a fost confirmat şi de înregistrările undelor cerebrale.


 


Noile descoperiri sunt compatibile cu unele studii anterioare efectuate pe timpul nopţii în simulatoare şi pe drumuri adevărate, care arătau că femeile şi bărbaţii tineri se luptau mai mult decât participanţii mai în vârstă să păstreze nişte condiţii de siguranţă la volan. Acestea ajută şi la înţelegerea datelor referitoare la accidente, care arată că incidentele legate de somn implică în mare măsură şoferi tineri.

Totuşi, există nişte complicaţii atunci când vine vorba de interpretarea acestei noi rezultate ale studiului. De exemplu, este posibil ca şoferii mai în vârstă să fi avut mai multă experienţă în şofat. Sunt ei mai puţin vulnerabili la somn sau pur şi simplu nişte şoferi mai buni? Cercetătorii afirmă doar că ambele grupuri aveau experienţă, toţi participanţii conducând de mai mult de doi ani, mai mult de trei ore pe săptămână. O altă complicaţie pe care cercetătorii o recunosc este aceea că tinerii dorm în general mai mult decât bărbaţii mai în vârstă. Asta înseamnă că somnul de cinci ore a însemnat o mai mare ieşire din rutină pentru cei tineri.

O problemă care nu este menţionată în lucrare e potenţiala influenţă a ”ameninţării stereotipice” – frica de a te încadra într-un stereotip poate diminua performanţa grupurilor stereotipice. Un cercetător a fost prezent în camera de simulare şi este posibil ca tinerii să fi fost conştienţi de atitudinile negative resimţite de obicei faţă de şoferii tineri şi să fi fost, drept rezultat, afectaţi de acestea. Un ultim punct slab este folosirea unui simulator – participanţii ştiau că, orice greşeală ar fi făcut, aceasta nu avea să aibă nicio consecinţă.

Vulnerabilitatea mai mare [a tinerilor]... la privarea de somn îi poate supune unui risc mai mare în aceste circumstanţe şi ar putea ajuta la explicarea proporţiei relativ mari a tinerilor care sunt responsabili de accidente grave cauzate de adormitul la volan”, au spus cercetătorii.

 

 

Traducere după: Young male drivers are more vulnerable than older men to sleepiness, cu acordul autorului.
Traducerea: Ana Cristina Dumitrache

Write comments...
symbols left.
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.