Interior de trenO echipă de experţi în psihologie socială olandezi a propus o soluţie simplă pentru problema gunoiului din trenuri – să le parfumăm cu aroma de citrice a produselor de curăţat. Cum au ajuns la această idee? Desigur, în urma unui experiment!

 

 

 

 

Martinijn de Lange şi colegii săi au făcut această recomandare după ce au realizat un experiment în care au ascuns şapte mici recipiente conţinând un produs de curăţat (înnobilat cu puţin ulei parfumat Capitaine) în compartimentele pentru bagaje din două vagoane ale unui tren care călătorea între Amersfoort, Schothorst şi Enkhuizen - o călătorie de o oră şi patruzeci şi patru de minute.

Cantitatea de gunoi care nu se afla în coşurile din aceste două vagoane a fost adunată, cântărită şi comparată cu volumul de gunoi găsit în alte două vagoane de control, lipsite de miros. Conform măsurătorilor făcute de-a lungul a 18 călătorii, cantitatea medie de gunoi din vagoanele fără miros era de peste trei ori mai mare decât cea colectată din vagoanele parfumate (35,6 grame faţă de 11,7 grame). În ceea ce priveşte cantitatea de gunoi individual, în vagoanele de control aceasta era de 5,1 grame/călătorie faţă de 2,7 grame în vagoanele parfumate.

Pentru a face o comparaţie, cu aproximativ o săptămână în urmă s-a colectat gunoiul strâns în timpul mai multor călătorii din exact aceleaşi vagoane, înainte de folosirea parfumului (compania de căi ferate a fost de acord să folosească acelaşi tren pe aceeaşi rută pe timpul studiului, în loc să urmeze obiceiul de a folosi prin rotaţie trenurile pentru diferite rute). În acest caz, nu a existat nicio diferenţă la nivelul cantităţii de gunoi găsite în vagoane.

”Se pare că este posibil să schimbi comportamentul oamenilor referitor la aruncarea gunoiului în tren folosind o metodă simplă şi relativ ieftină”, au spus cercetătorii.

 

 

 

De ce a avut mirosul produsului de curăţat un astfel de efect asupra comportamentului pasagerilor cu privire la aruncarea gunoiului? De Lange şi colegii săi cred că efectul apare datorită influenţei inconştiente a motivaţiilor şi comportamentelor legate de curăţenie. În sprijinul acestei ipoteze vine un studiu de laborator din 2005 care raporta că expunerea discretă a participanţilor la mirosul de citrice al produselor de curăţat îi determina să menţioneze mai multe activităţi legate de curăţenie în cadrul programului pentru ziua respectivă şi să facă mai puţine firimituri atunci când muşcau dintr-un fursec. ”Rezultatele pozitive ale manipulării noastre olfactive sprijină ideea că putem folosi calea cognitivă de la miros la comportament ca un instrument pentru schimbarea comportamentală”, au spus de Lange şi echipa sa. ”Simpla dispersare a unui miros pare să evoce anumite obiceiuri legate de curăţenie şi să influenţeze comportamentul ulterior.”

Pe de altă parte, poate că pasagerii s-au săturat de mirosul de citrice şi pur şi simplu au evitat să stea în vagoanele parfumate! Asta ar explica o descoperire surprinzătoare pe care nu am menţionat-o – aceea că volumul de gunoi din vagoanele lipsite de miros (dar nu şi din celelalte) a fost mai mare în timpul perioadei studiului decât în săptămânile anterioare. Cercetătorii pun asta pe seama faptului că săptămânile din timpul studiului au fost mai aglomerate decât cele anterioare, ceea ce a dus la o cantitate mai mare de gunoi în vagoanele lipsite de miros (dar nu şi în cele parfumate, datorită efectului comportamental al mirosului).

 

 

Traducere după Passengers litter less on carriages that smell of cleaning product, cu acordul editorului.
Traducere: Ana Cristina Dumitrache

Write comments...
symbols left.
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.