BX442Galaxia descoperită este într-atât de mare şi de bine formată, încât astronomii spun că ea nu ar trebui să existe. Poartă denumirea de galaxie spirală  "grand-design" şi, spre deosebire de celelalte galaxii de acest tip, aceasta este foarte veche.

Conform unui studiu recent realizat de cercetători folosind Hubble, telescopul spaţial al NASA, această galaxie datează încă de acum 10,7 miliarde de ani – ceea ce o face cea mai veche galaxie spirală pe care am descoperit-o vreodată.

”Marea majoritate a galaxiilor vechi arată ca nişte trenuri ruinate,“ spune astrofizicianul UCLA Alice Shapley într-un comunicat de presă.  ”Primul nostru gând a fost să ne întrebăm de ce această galaxie este aşa de diferită şi aşa de frumoasă?“

BX442
BX442 (concepție artist)

Shapley este coautoarea lucrării ce descrie descoperirea, publicată în ultima ediţie a revistei Nature. Ea şi colegii ei au folosit telescopul Hubble pentru a studia unele dintre cele mai îndepărtate entităţi cosmice din Univers, dar descoperirea lui  BX442 – numele acordat noii galaxii – a venit ca o surpriză uriaşă.

”Numai faptul că această galaxie există este ceva extraordinar,“ spune David Law de la Universitatea din Toronto, principalul autor al studiului. ”Cunoștințele curente afirmă că asemenea galaxii spirale  ‘grand-design' pur şi simplu nu există într-o istorie aşa de timpurie a Universului.“

Specificul unei galaxii cu design grandios stă în braţele sale bine-formate, dar ajungerea la o asemenea structură durează. Când astronomii se uită la majoritatea galaxiilor ce au apărut acum multe miliarde de ani, acestea apar masive şi neregulate. La o vârstă de 10,7 miliarde de ani, BX442 a luat fiinţă la numai 3 miliarde de ani după Big Bang. Aceasta nu reprezintă o perioadă mare de timp la scară cosmică, şi totuşi  BX442 arată surprinzător de bine dezvoltată. Într-o asemenea măsură încât, de fapt, astronomii nu au crezut în existenţa ei la început, considerând ciudata lor observaţie a fi un aliniament accidental a două galaxii separate. Dar studii mai amănunţite, desfăşurate la Observatorul W.M. Keck din Hawaii, au revelat că  BX442 este o galaxie reală.

Deci, cum de această galaxie ce nu ar trebui să existe a luat fiinţă?

Cercetătorii sunt de părere că răspunsul la această întrebare ar putea avea legătură cu o galaxie pitică pereche, conturată lângă BX442 (în imaginea de mai sus,  aceasta este reprezentată de aglomerarea circulară separată din dreapta sus). Simulările desfăşurate la Universitatea din Arizona de către cercetătorul Charlotte Christenson au arătat că interacţiunile gravitaţionale dintre cele două galaxii, care par a intra în coliziune, ar fi putut ajuta galaxia BX442 să ajungă la forma actuală.

Această galaxie nu este doar un nou indice de referinţă din cauza vechimii sale cosmice, este şi o galaxie ciudată – mai ciudată decât oricine şi-ar fi putut închipui vreodată. Dar în ştiinţă acestea sunt descoperirile care ne ajută să revizuim felul cum înţelegem natura, să lăsăm deoparte ceea ce credeam că ştim, să reanalizăm noţiunile preconcepute, şi să creăm o imagine mai nouă şi mai complexă a Universului nostru. Rezultatele cercetătorilor au fost publicate în ultima ediţie a revistei Nature.

Traducerea hubble-has-spotted-an-ancient-galaxy-that-shouldnt-exist de către Andreea Dogaru