Calea LacteeCalea Lactee are o formă specifică. O galaxie pitică numită Sagittarius, poate fi creditată cu generarea bine-cunoscutei spirale a Căii Lactee, galaxie din care facem parte. Sagittarius a lovit galaxia noastră acum aproximativ 1.9 miliarde de ani.

O simulare recentă realizată la Universitatea Pittsburgh, Pennsylvania, SUA, arată cum impactul galaxiei Sagittrius asupra Căii Lactee a dus la formarea bine-cunoscutei forme de spirală pentru Galaxia noastră.

De atunci, s-a învârtit deasupra polului nord galactic şi mai apoi, a lovit din nou acum circa 900 de milioane de ani în urmă. Se îndreaptă din nou către un al treilea impact în următorii 10 milioane de ani.

Aceste impacturi ar trebui să fi avut o influenţă considerabilă asupra Căii Lactee, dar efectele se dovedesc greu de calculat din cauza incertitudinilor asupra materiei întunecate existente în Sagittarius.

În momentul de faţă, Chriss Purcell de la Universitatea Pittsburgh, Pennsylvania şi colegii acestuia folosesc estimări noi de masă a lui Sagittarius, pentru a crea cea mai precisă simulare de până acum a impacturilor.

Poziţia Soarelui în Calea Lactee

Evoluţia Galactică

Simularea începe cu Calea Lactee în prim plan, având forma unui disc, în centru aflându-se stele şi gaze. După primul impact, în loc ca galaxia să orbiteze în cercuri în jurul centrului acesteia, unele stele au început să orbiteze sub forma unor elipse. Acestea s-au amestecat, formând mănunchiuri de stele şi gaze, în formă de spirală.

După al doilea impact, spiralele au devenit remarcabil de asemănătoare cu cele din Calea Lactee. În acelaşi timp, partea centrală se menţine conservată, la fel ca în Calea Lactee de azi.

De asemenea, aceste impacturi au generat structuri în formă de inele în jurul Caii Lactee. Una din acestea, spune echipa lui Purcell, este foarte asemănătoare cu o trăsătură a cerului pe timpul nopţii, cunoscută drept inelul Monoceros. Simularea sugerează conexiunea inelului cu braţul spiralei – dincolo de perspectiva telescoapelor vechi. Purcell prezice că următoarea generaţie de hărţi galactice vor arăta conexiunea.

"Lucrarea este impresionantă, deoarece multe din caracteristici le putem vedea" spune Steve Majewski, astronom al Universităţii Virginia din Charlottesville. "Aşa ceva nu a mai fost realizat vreodată".

Lucrarea are implicaţii numeroase pentru înţelegerea evoluţiei galactice, deoarece impacturile dintre galaxii sunt considerate comune în Univers. "Multe dintre galaxiile spiralate putem vedea că s-au format în acest mod", spune Purcell.

Textul de mai sus reprezintă traducerea articolului Multiple dwarf strikes gave Milky Way its spirals, publicat de New Scientist. Scientia.ro este singura entitate responsabilă pentru eventuale erori de traducere, Reed Business Information Ltd şi New Scientist neasumându-şi nicio responsabilitate în această privinţă.
Traducerea: Paul Pârvulescu