Betonul viitoruluiBetonul este cel mai larg folosit material de construcţie în toată lumea, dar are un obicei neplăcut de a se sfărâma de-a lungul timpului, dând naştere la fisuri şi crăpături ce necesită reparări costisitoare sau înlocuirea. Însă cum ar fi dacă betonul s-ar "autoregenera"?

Se pare că un astfel de material deja există şi ar putea fi folosit în construcţii în mai puţin de 2-3 ani.

Acest material se numeşte „bio-beton”. Născut din colaborarea dintre microbiologul Henk Jonkers şi tehnologul în domeniul betonului Eric Schlangen, materialul este o mixtură vie de beton, spori bacterieni şi nutrimente ce susţin viaţa bacteriilor, sub formă de lactat de calciu. Când biomaterialul este expus la apă (unul dintre numeroşii factori care contribuie la degradarea betonului), bacteriile transformă lactatul de calciu în calcit, care umple crăpăturile din jur.

Conform BBC, Jonkers şi Schlangen au demonstrat abilitatea bacteriei de a repara crăpături de până la jumătate de milimetru lărgime. Acum, cercetătorii scot cimentul lor din laborator pentru câteva testări practice, în lumea reală.

Jonkers spune că sistemul ar putea fi gata pentru comercializare în 2-3 ani. Presupunând că totul merge bine, el spune că cel mai mare obstacol va fi extinderea la scală mare – producerea bacteriilor în cantităţi mari şi asigurarea că ele vor supravieţui procesului de amestecare.

Traducere de Daniel Cosovanu după Living walls and self-healing concrete are the future of architecture.