Laptop Razer BladeDupă ce am luat contact cu noua apariţie - laptopul pentru jocuri Razer “Blade”, cred că sunt pregătit să merg chiar mai departe: cred că Razer ar putea salva nu doar jocurile pe calculator – cred că ar putea salva laptopurile Windows în întregime.

 

 

 

Au nevoie jocurile de calculator să fie salvate? Este o întrebare aşa de arogantă, încât a deranjat jucătorii pentru câteva săptămâni după ce producătorul Razer a pus-o.


Doar că Razer are un competitor major. Nu se luptă cu alte computere destinate jocurilor, ci cu cel mai mare producător de hardware al planetei, Apple.

Poţi construi un calculator decent destinat jocurilor pentru mai puţin de 1 000$. Noul Razer Blade costă 2800$. (Voi ajunge şi la preţ imediat. Este foarte important, iar Razer va trebui să-l coboare).

Dar aici este ceva pe care adepţii jocurilor pe calculator nu vor să îl audă (şi spun asta din perspectiva unui deţinător al unei fabuloase colecţii de jocuri): hardware-ul jocurilor pe calculator se apropie de sfârşit. Calculatoarele nu îşi vor găsi sfârşitul, dar ele se îndreaptă către industria de nişă. Nu telefoanele inteligente şi iPad-urile sunt cele ce le aduc sfârşitul – este lipsa inovării sistematice în domeniul hardului pentru calculator.

Uitaţi, nu mai e vorba de anii ’90. Nu mai există zeci de companii care fabrică hardware pentru PC, în special acelea de care jucătorii au nevoie. Sunt trei: Intel, Nvidia şi AMD.

Şi, serios, dacă vrei să spui lucrurilor pe nume, există doar Intel. Este singura companie ce deţine capital, resurse şi priceperea în inginerie pentru a produce progres în industria hardware. (Nvidia ar putea ajunge la acest nivel dacă platforma pentru telefonie mobilă Tegra găseşte clienţi pentru smartphone-uri şi tablete; ar putea folosi veniturile astfel obţinute în acest sens.)

De ani buni, Intel a operat ca o companie care se teme de acuzaţii de monopol, cu toate că nu au avut o concurenţă reală care să îi pună în pericol. Dar iată că a apărut Apple care, folosindu-se de minunatul hardware pentru telefonul mobil, se apropie foarte repede de un stadiu la care să concureze computerul clasic.

Ghici ce? La următoarea generaţie ori peste două generaţii, cipurile pentru iPhone vor fi suficient de puternice pentru a echipa un laptop decent. Nu va dura mult până ce MacBook Air şi iPad-ul se vor intersecta, nu doar la nivelul interfeţei, cat şi din punct de vedere al hardware-ului.

În acest context, unde se află lumea hardware-ului pentru calculator? HP tocmai ce a salvat hardware-ul PC. Apple câştigă un fabulos spaţiu printre numărul de consumatori, devenind o alegere nu doar pentru laptopurile destinate studenţilor şi reclamelor, ci pentru toată lumea, chiar şi pentru adepţii jocurilor pe calculator.

Lumea jocurilor pe calculator are mare nevoie de platforme hardware. Cunosc mulţi jucători care nu vor să înţeleagă – multitudinea de opţiuni şi posibilitatea de a-ţi particulariza hardware-ul sunt motive pentru care iubeşti jocurile pe calculator (şi telefoanele Android, sunt sigur). Dar rămâne în urmă unul dintre lucrurile care a făcut jocurile pe PC aşa de minunate: puterea brută de procesare.

De ce jocurile pe Xbox care rulează pe hardware vechi de şase ani arată aproape la fel de bine ca noile jocuri pe calculator? Nu mă luaţi cu rezoluţia, calitatea texturii, etc. Nu poţi vedea pădurea de copaci. Jocurile pe consolă arată aproape ca jocurile pe calculator, cu toate că hardware-ul jocurilor pe calculator este de zece ori mai puternic.

Nu mă credeţi? Întrebaţi-l pe John Carmack, programator la id Software, care cu câteva săptămâni în urmă spunea că una din speranţele lui cu privire la viitorul platformelor hardware pentru PC este standardizarea, astfel încât programarea de nivel jos care permite jocurilor şi altor aplicaţii să acceseze toate resursele sistemului să fie mai la îndemână, evitându-se situaţii ca cele care au caracterizat ultimii 20 de ani, când au fost implementate layere software de compatibilitate, drivere şi tot soiul de programe de proastă calitate construite pentru hardware-ul pentru PC într-o bravă, dar finalmente retrogradă încercare de a permite companiilor de toate felurile să participe la această industrie software.

Poţi folosi un motor Ford pentru o Toyota. (Bine, nu este chiar uşor.) De ce ai putea să pui o placă video AMD într-un calculator Intel? Ţine de  alegerea ta, ai spune. Bine. Dar dacă alegerea mea îmi compromite potenţialul hardware-ului meu, mai bine aş lăsa companiile care sunt în pierdere pe din afară şi le-aş lăsa să piară.

Este timpul să mă opresc şi să realizez că modelul de hardware Apple nu este singura cale – este calea pe care hardware-ul trebuie să o urmeze pentru a merge mai departe. Va fi totuşi competiţie, dar competiţia este între platforme, nu în cadrul platformelor în sine.

Razer Blade este primul competitor credibil pentru Apple în privinţa hardware-lor pentru PC în ultimii cinci ani. Nu mă înţelegeţi greşit – Nu sunt sigur că Razer ştie măcar ce as are în mânecă sau dacă sunt atât de angajaţi pentru producţia laptopului, încât să-i vadă adevăratul potenţial. Dar sunt sigur că Intel ştie; până la urmă, au alocat o întreagă echipă de ingineri proiectului Razer.

În cele ce urmează vă voi prezenta acţiunile bune întreprinse de Razer:

Are o marcă adevărată

Mulţumită strategiei de vânzări ce se bazează pe concurenţa acerbă între naţiuni, nu mai există mărci de calitate în domeniul calculatoarelor şi al laptop-urilor. Marii jucători au optat pentru volum în detrimentul calităţii. Firmele mici au produs maşini puternice, dar ciudate, care au prins la anumiţi consumatori, dar au fost împovărate de hardware-urile inspirate de concurenţă, mărci obscure şi o gamă prea largă. (Da, acesta este un lucru negativ pentru o piaţă de consum.)

Pe de altă parte, Razer are un singur produs: Blade. Cu specificaţiile de rigoare. Există un singur model şi dacă îl vrei, îl cumperi. S-ar putea să scoată un nou Blade anul viitor care va avea cel mai recent hardware. Sună ca oricare altă companie pe care o ştii?


 


Este o soluţie de compromis

Este o maşinărie puternică, cu hardware puternic. Dar nu foarte puternic. (Există un motiv pentru care ecranul său are doar 1080p, o rezoluţie relativ scăzută pentru jocurile PC din zilele noastre). Cântărind 2,26 kg, este uşor pentru un ecran atât de mare.

Nu reprezintă un compromis în totalitate – este fabricat cu un scop. Este fabricat pentru jocuri. Asta este minunat.

Are de fapt o soluţie hardware inovatoare

Fantezistul trackpad multi-touch din partea dreaptă a tastaturii? Este unul dintre acele lucruri care aduce un plus şi atrage atenţia consumatorului. Este unul dintre acele lucruri de care oamenii care nu au auzit niciodată de Razer, atunci când îl vor vedea într-o cafenea, vor întreba: ce este? cine l-a creat? cât costă?

Un asemenea ecran multi-touch este chiar în timoneria Apple, este cireaşa de pe tort. Luaţi aici MacBooks!

 

Are potenţialul de a se transforma într-o platformă proprie

Razer Blade va fi mereu un proiect Windows + Intel. Nu vor fi jocuri sau programe care vor rula doar pe laptopuri Razer Blade, cel puţin nu într-un viitor previzibil.

Prin consolidarea unei singure linii de producţie, Razer deschide oportunitatea programatorilor de jocuri să creeze comenzi personalizate care accesează imediat puterea hardware-ului intern, la fel cum hardware-ul unificat, hardware-ul standardizat pentru consolă permite programatorilor să continue să stoarcă din performanţa cipurilor de care altfel s-ar fi râs dacă ar fi fost în interiorul PC-urilor moderne pentru jocuri.

Asistenţa tehnică şi actualizările vor fi mai simple

Un singur set de hardware, un set de drivere, un lucru în minus de care trebuie să îţi faci griji când vrei să rulezi jocuri. Îmi plac puterea şi potenţialul hardware-ului de PC – nu îmi place să pierd timpul cu driverele şi numai aşa să fac lucrurile să meargă. Dacă da, ai mai multă putere (şi da, este mai bine decât obişnuia să fie), dar asta nu este normal, asta vrea piaţa consumatorilor, oameni buni. Şi nu este numai atât. Dacă asistenţa tehnică a celor de la Razer pentru Blade este aşa de bună pe cât ar trebui să fie, atunci compania ar trebui să poată să opereze o platformă care funcţionează perfect, precum Mac-urile celor de la Apple tind să aibă (în cea mai mare parte a timpului!).

Preţul este dureros

Începând de astăzi, există două laptopuri ce te pot entuziasma, care se impun în afară de ambalaj prin design şi performanţă: MacBook Air şi Razer Blade.

MacBook Air are consum redus de energie, design frumos şi este construit perfect în stilul ultraportabil; Razer Blade este o instalaţie monstruoasă pentru jocuri cu o interfaţă touchscreen unică pe piaţă.

Pot să intru astăzi în magazin şi să cumpăr MacBook Air pentru 1 000$. Pentru a achiziţiona Razer Blade, trebuie să cheltuiesc aproape de trei ori mai mult.

Un MacBook Pro 17, cu opţiuni complete, te va duce până la sau poate peste 3 000$. Dar Razer Blade are un potenţial pe piaţa consumatorilor pe care alte laptopuri nu îl au.

2 800$ este bine pentru acum. Dar să sperăm că preţul modelului de anul viitor va scădea până la aproximativ 2 000$, iar 1 500$ ar fi chiar mai bine.

Este greu, chiar luând şi Intel în considerare. Nimeni nu are un lanţ de aprovizionare ca Apple. Nimeni nu poate ajunge la hardware-uri de ultimă oră aşa ieftin ca Apple.

Cu excepţia Intel, probabil. Nu aş fi surprins să văd că Intel cumpără Razer în câţiva ani, în cazul în care acesta din urmă va avea succes cu adevărat.

Dispariţia hardware-ului PC poate reprezenta renaşterea jocurilor pe PC.
Nu mă înţelegeţi greşit – jocurile pe PC o duc bine. Nu sunt pesimist. Dar sunt plictisit de piaţa entuziastă care ţine pe loc inovarea. Dacă îşi joacă bine cărţile, Razer ar putea să fie compania care reuşeşte. Sunt la fel de şocat ca şi voi.

 

 

 

Textul reprezintă traducerea articolului I Can’t Believe It: The Razer Blade Might Not Just Be the Future of PC Gaming—It May Be the Future of PCs, publicat pe gizmodo.com.
Traducerea: Alexandra Guta

Write comments...
symbols left.
Ești vizitator ( Sign Up ? )
ori postează ca „vizitator”
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.