bosonul HiggsNimeni nu a văzut încă particule care să fie mai mici decât particula Higgs. Cu toate acestea, unele teorii prezic existenţa lor şi în prezent cele mai importante dintre aceste teorii sunt atent analizate. Rezultatul: existenţa unor particule care nu au fost încă observate este acum mai probabilă ca oricând.

„Am efectuat o analiză foarte critică a acestor teorii", declară Thomas Ryttov, fizician în domeniul particulelor elementare şi profesor asociat la Center for Cosmology and Particle Physics Phenomenology (CP ³ - Origins) din cadrul University of Southern Denmark.

El se referă la unele teorii care în ultimii cinci ani au fost invocate de multe ori cu privire la existenţa unor particule în Univers care ar fi mai mici decât particula Higgs. Reanalizând critic aceste teorii el nu a găsit elemente care să conteste veridicitatea acestora:

„Nu am găsit noi motive de suspiciune cu privire la aceste teorii sau argumente care să le contrazică şi pe care să nu le fi observat anterior. Analiza pe care am efectuat-o asupra lor le-a făcut pe acestea chiar mai credibile", a declarat el.

În ultimii 5-8 ani o serie de teorii din cadrul fizicii particulelor au generat un interes deosebit în rândul specialiştilor. Toate acestea prezic că trebuie să existe un tip sau mai multe tipuri de particule care sunt chiar mai mici decât particula Higgs. Cu toate acestea, până în prezent, nu a fost posibil să se dovedească existenţa lor.

„Aici, în cadrul CP ³ - Origins, suntem interesaţi să urmărim aceste particule încă necunoscute. Ştim că trebuie să existe o forţă care le leagă pe acestea astfel încât ele să poată crea ceva mai mare decât ele, adică o particulă compozit; o particulă Higgs. Acest lucru trebuie să se întâmple într-un mod similar cu cel prin care quarcurile se unesc pentru a forma protoni şi neutroni. Dacă reuşim să înţelegem această forţă atunci vom putea explica şi prezice noi fenomene fizice sau noi particule", explică Thomas Ryttov.

Această forţă este denumită forţa tare. Aceasta nu poate fi comparată cu forţa gravitaţională care are, de asemenea, proprietatea de a menţine apropiate două obiecte. Efectul gravitaţiei depinde de distanţa dintre cele două obiecte în felul următor: cu cât acestea sunt mai apropiate cu atât mai puternică va fi forţa gravitaţională de atracţie între acestea. Forţa tare are un efect contrar: ea este slabă atunci când două particule sunt aproape una de alta, dar este puternică, extrem de puternică, dacă încercaţi să îndepărtaţi cele două particule una de alta.

Thomas Ryttov şi colegii săi de la CP ³ - Origins cred că aşa-numitele tehni-quarcuri ar putea fi acele particule care nu au fost încă observate şi care sunt mai mici decât particula Higgs. Dacă există cu adevărat tehni-quarcuri acestea vor reprezenta o extensie naturală a modelului standard, cel care include trei generaţii de quarcuri și leptoni. Aceste particule împreună cu forţele fundamentale stau la baza materiei care a fost observată în Univers.

Traducere de Cristian-George Podariu după particles-smaller-higgs-particle, cu acordul phys.org.