La întâlnirea din acest an a American Astronomical Society, Emily Levesque a anunţat că ea şi colegii ei de la University of Colorado au descoperit o stea care ar putea reprezenta un obiect Thorne-Zytkow. Obiectul descoperit nu a fost încă denumit, deoarece echipa nu a publicat încă rezultatele sale. Un obiect Thorne-Zytkow, dedus din punct de vedere teoretic de Kip Throne şi Anna Zytkowi încă din anul 1975, ar putea apărea atunci când o stea gigantă roşie muribundă înghite o stea neutronică ce orbitează în jurul ei.

În imaginea de mai sus: o stea neutronică. Credit: NASA

Rezultatul ar fi, au sugerat cercetătorii, o stea ce conţine o altă stea mai mică în nucleul său şi care ar semăna în general cu alte tipuri cunoscute de stele, doar că aceasta ar emite o semnătură chimică diferită şi unică. Din momentul în care au fost deduse teoretic mulţi, astronomi au cercetat cerul pentru a identifica astfel de obiecte. Au fost găsiţi mulţi candidaţi posibili, dar până în prezent niciunul dintre aceştia nu a fost confirmat. Noul obiect descoperit pare să semene cu ceea ce au prezis Thorne şi Zytkow.

Obiectul respectiv a fost găsit în Micul Nor al lui Magellan şi, aşa cum a anunţat Levesque, echipa de cercetare a confirmat că acesta emite semnăturile unor elemente chimice precum molibden, litiu şi rubidiu, toate acestea fiind prezise teoretic a exista în cantităţi abundente în cadrul unui obiect Thorne-Zytkow. Cercetătorii au sugerat că aceste elemente parcurg un drum neobişnuit printre straturile exterioare ale unei stele muribunde din cauza întreruperii procesului de fuziune din steaua gigantă roşie (n.t. în acest fel se explică semnătura chimică unică a acestor obiecte).

Levesque a anunţat, de asemenea, că respectivul obiect a fost descoperit ca parte a unui studiu pe care echipa de cercetători l-a realizat asupra a 22 de obiecte aflate în Micul Nor al lui Magellan cu ajutorul unuia dintre telescoapele Magellan (care are un diametru al oglinzii de 6,4 m) aflat în deşertul Atacama din Chile.

Oamenii de ştiinţă consideră că, dacă teoria este corectă, ar trebui să existe mai multe obiecte Thorne-Zytkow în galaxia Calea Lactee, deşi nimeni nu a găsit încă dovezi în acest sens. Comentând cu privire la descoperirea noului obiect, Thorne, un coautor al teoriei ce a prezis existenţa acestor obiecte, a sugerat că noua descoperire reprezintă cel mai promiţător candidat pentru un obiect Thorne-Zytkow ce a fost găsit până în prezent.

Mai avem mult de lucru înainte de a afirma că acest nou obiect reprezintă cu adevărat un obiect Thorne-Zytkow. Oamenii de ştiinţă se vor concentra în special asupra elementelor chimice identificate în cadrul acestuia, dar până acum se pare că concentraţia acestora este ceva mai mică decât cea prezisă de teorie.

Traducere de Cristian-George Podariu după discovery-thorne-zytkowcu acordul editorului