Această imagine NASA a fost obţinută în data de 27 noiembrie 2013 şi ea arată cometa ISON. Fotografia a fost obţinută în urma unei expuneri de cinci minute. Imaginea obţinută de Marshall Space Flight Center a NASA a fost realizată cu o cameră CCD color ataşată la un telescop de 14" amplasat la Marshall din 8 noiembrie 2013.

O cometă care a atras atenţia întregii lumi şi care a fost asemănată cu un uriaş bulgăre de zăpadă ce se deplasează prin spaţiu, nu a supravieţuit apropierii de săptămâna trecută de Soare, a confirmat NASA.

„Deşi data exactă a morţii cometei ISON este incertă se pare că aceasta nu mai există. Tot ce a rămas în urma ei este un nor de resturi fără vreun nucleu", a declarat printr-un e-mail C. Alex Young de la NASA Goddard Space Flight Center pentru AFP.

Supranumită şi „cometa Crăciun", gigantul de gheaţă ce a fost descris ca un bulgăre masiv de zăpadă murdară a trecut pe lângă Soare la o distanţă de doar 730.000 mile (1,17 milioane km) în data de joi 28 noiembrie 2013, în jurul orei 18:30 GMT (n.t. la acea dată cometa s-a aflat la cea mai mică distanţă, periheliu, faţă de Soare).

S-a estimat că ISON a fost supusă unor temperaturi de 4.900 grade Fahrenheit (2.700 grade Celsius) şi ea pierdea trei milioane de tone din masa sa pe secundă în timpul călătoriei sale în jurul Soarelui.

Majoritatea astronomilor au prezis că cometa ce avea un diametru estimat de 0,75 mile (1,2 km) nu putea supravieţui trecerii prin apropierea Soarelui.

Cu toate acestea, unii observatori au păstrat o mică speranţă privind supravieţuirea cometei în vârstă de 4,5 miliarde de ani după trecerea prin apropierea Soarelui.

Karl Battams, un cercetător din cadrul Naval Research Laboratory a scris un scurt necrolog pentru cometa ce a fost cunoscută în mod oficial sub numele de C/2012 S1 (ISON) după numele telescopului denumit Internaţional Scientific Optical Network utilizat de către astronomii ruşi care au descoperit-o în anul 2012.

„Niciodată nu a respectat vreo regulă, ISON a trăit o viaţă dinamică şi imprevizibilă, alternând perioadele în care a reflectat lumina într-un mod liniştit cu cele în care a luminat violent", a scris Battams.

„A supravieţuit dintr-un număr, aproximativ, de câteva trilioane de comete şi ISON lasă în urmă o moştenire fără precedent pentru astronomi şi o veşnică recunoştinţă din partea unui public captivat de imaginea sa".

Traducere de Cristian-George Podariu după comet-ison-dead-sun cu acordul editorului