Dacă am face toți sport, am putea să lăsăm fără slujbă jumătate dintre medicii din lume. Dar dacă oamenii ar lua-o pe scări de fiecare dată când au de urcat şi de coborât, nu doar cererea de medici ar putea să se micşoreze, ci şi cea de psihologi.

Studiile arată că exerciţiul fizic creşte rezistenţa faţă de stres, combate anxietatea, îmbunătățește funcționarea minţii, protejează faţă de demenţă, este mult mai distractiv decât presupunem şi multe altele...

Vă prezentăm în continuare 20 de efecte psihologice pe care exerciţiul fizic le are asupra minţii:

1. Creşte rezistenţa faţă de stres

Studiile pe şoareci au arătat că exerciţiul fizic reorganizează creierul, astfel încât el devine mai rezistent la stres (Schoenfeld şi colaboratorii, 2013).

Exerciţiul fizic permite acest lucru prin stoparea impulsurilor nervoase în acele regiuni ale creierului considerate a fi importante pentru răspunsul la stres (hipocampul ventral).

Acest lucru poate fi o parte a motivului pentru care exerciţiul fizic reduce anxietatea.

2. Reduce anxietatea

Exerciţiul fizic are un efect protector faţă de anxietate pe o durată destul de lungă (Smith, 2013).

S-a demonstrat că atât exerciţiul de intensitate mică, cât şi cel de intensitate medie reduce anxietatea. Totuşi, cei care fac exerciţii de intensitate mare sunt susceptibili de a experimenta cea mai mare reducere a anxietăţii, fapt confirmat în special în rândul femeilor (Cox şi colaboratorii, 2004).

3. Reduce riscul demenţei

Aproape orice tip de exerciţiu fizic care-ţi pune inima la lucru reduce riscul demenţei.

În urma trecerii în revistă a 130 de studii diferite, s-a constatat că exerciţiul a ajutat la prevenirea demenţei şi a insuficienţei cognitive uşoare în rândul participanţilor (Ahlskog şi colaboratorii, 2011). Exerciţiul regulat în perioada de mijloc a vieţii a fost asociat cu niveluri mai scăzute ale problemelor cognitive.

În plus, participanţii care au făcut exerciţii fizice aveau o memorie spaţială mai bună.

4. Ajută la depăşirea unei dispoziţii proaste

Dacă doreşti să-ţi crești nivelul de energie, să-ţi reduci tensiunea şi să-ţi îmbunătățești starea de spirit, poţi vorbi cu prietenii sau asculta nişte muzică.

Dar cei mai mulţi sunt de acord că în dificila sarcină de a transforma o stare proastă într-una bună, metoda cea mai eficace este exerciţiul fizic (Thayer şi colaboratorii, 1994).

5. Reduce nevoia de cocaină

Sau poate că devii chiar un pic mai fericit?

Conform opiniei generale, cocaina are efecte excitante. Cel puţin atunci când o pui în apa şobolanilor folosiţi în experimente, acestora li se face brusc sete.

Dacă pui şobolanii să facă mişcare, deşi nu renunţă de tot la degustarea drogului, ei au tendinţa să-şi auto-administreze mai puţină cocaină (Lynch şi colaboratorii, 2010). Acest lucru sugerează că exerciţiul poate ajuta oamenii în reglementarea propriului consum de cocaină.

6. Combate depresia

Aşa cum combate anxietatea, exerciţiul fizic combate, de asemenea, rubedenia sa apropiată, depresia.

O privire retrospectivă asupra a 39 studii diferite care au implicat 2.326 de persoane a dus la descoperirea că, în general, exerciţiul fizic asigură ameliorarea depresiei moderate (Cooney şi colaboratorii, 2013).

El nu va vindeca, dar poate ajuta cu siguranţă. Efectele pot fi la fel de mari ca în cazul începerii terapiei sau administrării de antidepresive.

7. Îmbunătățește funcţionarea minţii

Memoria de lucru include ceea ce este în mintea ta conştientă în momentul de faţă, precum şi tot ce faci cu aceste informaţii.

După 30 minute de exerciţii fizice, memoria de lucru proprie oamenilor se îmbunătăţeşte. Există unele dovezi că precizia scade un pic, dar câştigul rezultă din creşterea vitezei de procesare (McMorris şi colaboratorii, 2011).

8. Consolidează memoria pe termen lung

Efectele exerciţiului fizic asupra memoriei de lungă durată sunt oarecum controversate.

Totuşi, un studiu recent a descoperit că memoria de lungă durată poate beneficia de pe urma exerciţiului fizic de mică intensitate (Schmidt - Kassow şi colaboratorii, 2013).

9. Întăreşte auto-controlul

O trecere în revistă a 24 studii diferite cu privire la efectele exerciţiului fizic asupra auto-controlului a constatat că o scurtă încăierare oferă o impulsionare imediată a auto-controlului (Verburgh şi colaboratorii, 2013).

Deşi exerciţiul fizic regulat nu a putut fi corelat cu un efect asupra auto-controlului, o perioadă de exerciţiu fizic moderat a permis participanţilor să dețină un control mai bun asupra lor înşişi.

10. Ajută în tulburările psihice grave

Schizofrenia este o tulburare mentală gravă care implică adesea halucinaţii, paranoia şi confuzie în gândire.

În ciuda naturii sale grave, există dovezi că exerciţiul fizic poate ajuta în această afecţiune, ca şi în cazul alcoolismului şi distorsionării imaginii corpului (Tkaciuk şi colaboratorii, 1999).

11. Reduce accidentele vasculare cerebrale silenţioase

Un accident vascular cerebral silenţios este unul la care nu apar simptome exterioare, dar care în realitate deteriorează creierul.

Fără să ştie de ce, suferinzii pot începe să cadă mai mult, să aibă mai des probleme de memorie şi dificultăţi de mişcare.

Exerciţiul fizic, totuşi, reduce riscul acestor accidente vasculare cerebrale silenţioase cu până la 40 %.

Dar el trebuie să fie mai mult decât mersul pe jos sau jocul de golf; exerciţii ca joggingul, ciclismul, tenisul sau înotul sunt mai creditate pentru obţinerea efectului de protecţie (Willey şi colaboratorii, 2011).

12. Protejează împotriva bolii Alzheimer

În cea mai comună formă de demenţă, boala Alzheimer, creierul literalmente se iroseşte, urmat îndeaproape de către corp.

Neuronii şi sinapsele sunt pierdute şi memoria, personalitatea şi toată fiinţa suferindului dispar încet, dar sigur.

Totuşi, exerciţiul fizic oferă un efect de protecţie împotriva bolii Alzheimer, ajutând la producerea substanţelor chimice care combat inflamaţia dăunătoare a creierului (Funk şi colaboratorii, 2011).

13. Îmbunătăţeşte performanţa şcolară a copiilor

Copiii care au o formă sportivă şi se angajează în mai mult exerciţiu fizic se descurcă mai bine la şcoală (Tomporowski şi colaboratorii, 2011).

Incredibil, un studiu a constatat că abilităţile mentale sporite ale copiilor care fac exerciţii fizice îi fac mai siguri pe aceştia la trecerea drumului atunci când sunt distraşi de telefoanele lor mobile (Chaddock şi colaboratorii, 2012).

Avem un motiv pentru a-i pune pe copii să facă exerciţii fizice, dacă de altele nu am auzit.

14. Stimulează creşterea celulelor creierului

O parte din motivul pentru care exerciţiul fizic este benefic în atât de multe arii mentale diferite este acela că ajută la dezvoltarea unor celule noi ale creierului.

Un studiu pe şobolani a arătat că, în răspunsul la exerciţiul fizic, regiunile creierului legate de memorie şi de învăţare se extind (Bjørnebekk, 2007).

15. Sporeşte funcţia executivă

Ceea ce psihologii denumesc prin "funcţia executivă" include toate tipurile de abilităţi utile, cum ar fi posibilitatea de a schimba sarcinile în mod eficient, de a ignora distragerile, de a face planuri şi aşa mai departe.

Analizând mai multe studii din acest domeniu, Guiney şi Machado (2012) constată că exerciţiul fizic îmbunătățește în mod real funcţia executivă, mai ales la persoanele mai în vârstă.

16. Asigură un somn mai bun

Relaţia dintre exerciţiul fizic şi somn este puţin mai complicată decât îşi imaginează cei mai mulţi dintre noi. Nu trebuie ca exerciţiul fizic să te obosească pentru a dormi mai bine.

De exemplu, un studiu pe insomniaci a constatat că alergatul timp de 45 minute pe o bandă rulantă te ajută să dormi mai bine în noaptea respectivă (Baron şi colaboratorii, 2013).

Totuşi, studiul a constatat că exerciţiul fizic ajută somnul şi pe termen lung. Participanţii cu insomnie, care şi-au respectat programele de exerciţii fizice într-o perioadă de peste 16 săptămâni au dormit mai bine decât cei care nu au făcut niciun exerciţiu.

17. Previne migrenele

Cei care suferă de migrene se tem de multe ori de exerciţiul fizic, considerând că ar putea să le producă un atac.

Dar un studiu a arătat că exerciţiul fizic poate ajuta de fapt la prevenirea migrenelor (Varkey şi colaboratorii, 2011).

Subiecții care au luat parte la un exerciţiu de ciclism de trei ori pe săptămână, timp de trei luni, au manifestat ameliorări echivalente cu cele ale administrării celor mai noi medicamente anti-migrenă.

18. Renunțarea la fumat

Chiar şi ceva atât de simplu ca o plimbare scurtă poate ajuta oamenii sa renunţe la fumat.

Conform unui număr de 12 studii diferite, analizate de către Taylor şi colaboratorii săi (2008), persoanele care fac o plimbare vioaie sau un exerciţiu similar resimt mai puţin stres, mai puţină anxietate şi mai puţine simptome de sevraj atunci când încearcă să renunţe la fumat.

Unul dintre motivele pentru care exerciţiul fizic este de ajutor este acela că el, de fapt, face ca ţigările să pară mai puţin atractive (Van Rebsburg şi colaboratorii, 2009).

19. Reduce motivaţia de a mânca

Oamenii tind să creadă că exerciţiul fizic te face să mănânci mai mult pentru a înlocui caloriile pierdute, dar noi cercetări pun la îndoială acest lucru.

Studiile recente au descoperit că, după un exerciţiu fizic, oamenii manifestă o nevoie mai mică de a se alimenta (Hanlon şi colaboratorii, 2012).

Exerciţiul fizic poate suprima pofta de mâncare prin scăderea nivelului de grelină din corp - un hormon care stimulează pofta de mâncare (Broom şi colaboratorii, 2008).

20. E mai distractiv decât presupunem

Efectul final pe care exerciţiul îl are asupra minţii este unul mai puţin uluitor. El se referă la tendinţa de a prezice că ne vom simţi oribil.

Dar aceasta este o viziune pe termen scurt. Cercetările au arătat că dacă începutul perioadei de antrenament într-un exerciţiu fizic poate fi plictisitor, în scurt timp, oamenii se înviorează.

Conform lui Ruby şi colaboratorilor săi ( 2011), oamenii se bucură de exerciţiile care le testează rezistenţa mult mai mult decât anticipează. Acest lucru s-a confirmat în cazul unei mulţimi de persoane de diferite categorii, atât pentru exerciţiile moderate, cât şi pentru cele provocatoare.

Deci, dați-i drumul, pentru că într-adevăr nu va fi aşa de rău precum credeţi. S-ar putea chiar să vă placă.

Traducere de Maricica Botescu după wonderful-effects-exercise-has-on-the-mind cu acordul editorului