Multime de oameniCercetătorii aplică regulile din fizica particulelor în domeniul comerţului online şi al sugestiilor oferite de motoarele de căutare şi sugerează că ar putea fi imprudent să te bazezi pe opinia populară: cea mai populară alegere nu este întotdeauna şi cea mai bună.

 

 


Aţi auzit sfatul vechi că "este o prostie să sari de pe o stâncă, doar pentru că toată lumea o face". Acum, cercetătorii se orientează spre fizica particulelor pentru a dovedi că cea mai populară alegere nu este întotdeauna cea mai bună.

Fie că e vorba despre o sugestie de căutare oferită de Google pe baza istoricului său de căutare ori de o recomandare oferită de un alt site web despre un hotel, restaurant ori film în vogă, recomandare bazată pe un algoritm (varianta mai rar întâlnită), produsul sau serviciul care nu este cea mai populară alegere poate fi cel mai util, au descoperit cercetătorii. De fapt, ei au ajuns la concluzia că, atunci când au impus un fel de limită artificială a gradului de ocupare - astfel încât era imposibil să se recomande acelaşi lucru la un procent mare de oameni - o mai mare diversitate de recomandări a devenit disponibilă şi şansele ca recomandările să se potrivească mai bine consumatorilor s-au îmbunătăţit.

Activitatea imită îndeaproape legile fizicii care impun particulelor să ocupe stările energetice cele mai favorabile. Unele particule, cunoscute sub numele de fermioni, sunt restricţionate la spaţiile neocupate de alte particule. Alte particule, numite bosoni, pot partaja acelaşi spaţiu cu alte particule.

"În fizică, se studiază deseori sistemele realizate dintr-un număr mare de componente care interacţionează - cum ar fi atomii dintr-o structură sau moleculele din atmosferă - în cazul în care modelarea detaliată a părţilor individuale este posibilă, însă mai multe perspective pot fi dobândite prin abordarea proprietăţilor medii [ale grupului colectiv]", spune Matus Medo, un cercetător fizician de la Universitatea Fribourg, din Elveţia, care a participat la studiu, alături de colegii de la aceeaşi universitate şi de la University of Electronic Science and Technology of China (Universitatea de Electronică şi Tehnologie a Chinei) din Chengdu, China.



"Există o analogie strânsă între utilizatorii care concurează pentru produse şi particulele care concurează pentru stări", spune el. "În sistemele sociale, de asemenea, cu greu poţi să modelezi şi să prezici comportamentul detaliat al unui individ, dar mult mai multe lucruri s-ar putea spune despre comportamentul colectiv care poate apărea într-o societate."

Cercetătorii au descoperit succesul neaşteptat al limitelor de ocupare, prin aplicarea lor la un set de note acordate filmelor, care includeau date provenite de la mii de utilizatori ai serviciului Netflix de închiriere online a DVD-urilor.

Medo spune că sistemele de recomandare online se bazează pe o polarizare inerentă a popularităţii, conform căreia utilizatorii tind să graviteze în jurul celor mai populare elemente, aceasta perpetuând ciclul respectiv de popularitate. Sistemele ar putea fi îmbunătăţite prin adăugarea unor măsuri de evitare a mulţimilor, care să extindă câmpul de recomandări, spune el.

"Există această tendinţă încorporată de concentrare a atenţiei la mai puţine obiecte, plecând de la Google, care ne trimite la paginile de web cu rang înalt, în algoritmul său de PageRank,", spune Medo. "Această tendinţă este auto-întărită: Cei mai mulţi utilizatori merg la paginile cu rangul cel mai înalt, mărind rangul acestor pagini în viitor."

În cazul restaurantelor, unul care se bucură de popularitate poate prezenta riscul de a deveni supraaglomerat şi zgomotos, în timp ce unul mai puţin cunoscut poate oferi o experienţă de ansamblu mai bună clienţilor.

Va fi interesant să vedem în ce mod pot fi aplicate aceste rezultate în cazul motoarelor de căutare online, spune el şi să studiem în continuare efectul global al părtinirii prin popularitate a "ecologiei informaţiei".

"În cazul în care polarizarea este puternică şi nu vrem ca informaţiile şi orizonturile noastre culturale să se restrângă prea mult, am putea să avem nevoie  să luăm unele contramăsuri care să îmbunătăţească în mod automat diversitatea conţinutului recomandat", spune Medo.

Traducere de Maricica Botescu după physics-and-the-wisdom-of-crowds, cu acordul editorului.

Write comments...
symbols left.
You are a guest ( Sign Up ? )
or post as a guest
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.

Be the first to comment.