Premiul NobelPrin testamentul său, Alfred Nobel a întemeiat o fundaţie pentru premierea unor mari descoperiri, ce au ajutat la progresul societăţii. Primul premiu Nobel, care consta într-o medalie, o diplomă şi o sumă de bani, a fost decernat în 1901.

Printre domeniile în care marile descoperiri se răsplăteau cu un Nobel, se numără şi fiziologia, medicina sau chimia.

Singurul român ce a primit această distincţie, a fost George Emil Palade, în 1974. Acesta a descoperit ribozomii, organite celulare prezente în toate celulele. Deşi ne mândrim cu premierea descoperii ribozomilor, nu trebuie uitat că statul român nu a avut nici o contribuţie. Descoperirea a fost făcută împreună cu o echipă de cercetători din SUA. În multe surse putem găsi următoarea expresie: "Palade, om de ştiinţă american de origine română".

Pe lângă Palade, alţi doi cercetători români trebuiau să fie răsplătiţi cu mult râvnitul trofeu. E vorba despre dr. Nicolae Paulescu şi dr. Gheorghe Benga. Descoperirile făcute de aceştia au fost premiate cu Nobel, dar persoanele premiate au fost altele. Deşi au fost anunţate şi prezentate concluziile cercetărilor acestora, premiile Nobel pentru medicină sau chimie au avut altă direcţie.

Nicolae Paulescu
credit imagine: Wikimedia Commons

Nicolae Paulescu. Despre această mare personalitate a ştiinţei româneşti nu prea se mai poate spune ceva nou. A devenit cunoscut pentru descoperirea pancreinei, în 1921. Pancreina sau insulina sunt aceeaşi substanţă, dar cu denumiri diferite. Pentru cea dea doua denumire, în 1923, Banting şi MacLeod primesc premiul Nobel – descoperirea insulinei. Cei doi, împreună cu Best şi Collip au anunţat descoperirea insulinei abia în 1922, la câteva luni după anunţul făcut de Paulescu. Unul dintre motivele pentru care ar fi ratat premiul Nobel ar fi activitatea politică a lui Paulescu – un antisemit declarat. Paulescu şi Cuza au fondat Uniunea naţional creştină, un partid de extremă dreapta ce avea ca emblemă svastica.

Cea dea doua personalitate românească ce a reuşit adevărate performanţe în chimie, dar pentru care au fost premiate alte persoane, este prof. dr. Gheorghe Benga. Acesta s-a născut în 1944 la Timişoara şi a absolvit Facultatea de Medicină la Cluj. În 1986, Benga şi colaboratorii săi au demonstrat prezenţa şi existenţa unor canale proteice în membrana celulelor, ce serveau la transportul apei. Până la descoperirea sa, se credea că apa serveşte la transportul unor compuşi chimici în organism. Descoperirea acestor canale, denumite aquaporine, a fost răsplătită cu un premiu Nobel, pe care l-a primit Peter Agre. Acesta a descoperit aceleaşi canale abia în 1988, iar în publicarea lucrării sale a folosit şi lucrarea lui Benga, pe care a menţionat-o la bibliografie. În 2003, premiul Nobel pentru chimie a fost acordat lui Peter Agre pentru "descoperirea canalelor pentru apă".

Gheorghe Benga
credit imagine: ad-astra.ro

Nerecunoaşterea meritelor celor două mari personalităţi, Paulescu şi Benga, la progresul ştiinţei, reprezintă o dovadă a mediocrităţii unora, mai ales în domenii de o imensă importanţă.