Fizica în 60 de secundeContinuăm seria de explicaţii în 60 de secunde despre componentele fundamentale ale materiei. Astăzi vom vorbi despre "neutralino", o particulă ipotetică care ar putea să explice din ce este alcătuită materia neagră. Aşadar, ce este un neutralino?

Materia neagră constituie aproximativ 83% din întreaga materie a Universului. În timp ce materia de pe Pământ şi din stele este alcătuită din atomi şi nuclee atomice, oamenii de ştiinţă ştiu că materia neagră trebuie să fie constituită din altceva. Particulele „neutralino” sunt un prim candidat posibil.

Neutralino

Fizicienii din întreaga lume lucrează la experimente ce caută particule de materie neagră, în laboratoare şi cu ajutorul sateliţilor. Particulele „neutralino” pot să ia naştere în urma ciocnirilor de înaltă energie energie, la acceleratorul Large Hadron Collider (LHC) în Europa sau la acceleratorul  Tevatron din Statele Unite.

Neutralino
Credit: Sandbox Studio

Teoriile supersimetriei prezic faptul că particulele „neutralino” sunt în strânsă legătură cu binecunoscuţii purtători ai forţei electroslabe – fotonii şi bosonii W şi Z, precum şi cu bosonii Higgs. Dacă LHC va produce într-adevăr particule „neutralino” şi cum ar arăta urmele experimentale ale acestora, depinde de modul în care „neutralino” interacţionează cu materia obişnuită.

În cazul în care, în urma experimentelor de la LHC, se vor descoperi particule „neutralino”, unul dintre principalele obiective va fi acela de a se măsura relaţia dintre acestea  şi purtătorii de forţă electroslabă. Acest lucru va permite teoreticienilor să determine cantitatea de materie neagră produsă în timpul Big Bang-ului şi modul în care este legată de materia neagră observată în întregul Univers în zilele noastre.

Cu puţin noroc, în curând oamenii vor discuta despre „neutralino” în timp ce citesc ziarele şi reportajele din reviste despre descoperirea acestor particule.

Textul de mai sus reprezintă traducerea, cu acordul editorului, a articolului Neutralinos (SymmetryMagazine), de Gordon Kane.
Traducător: Mălina Iorga.