Fizica in 60 de secunde. Modelul StandardModelul Standard este cea mai bună teorie pe care o au în prezent fizicienii pentru a descrie unităţile structurale fundamentale ale Universului. Este una dintre cele mai mari realizări ale ştiinţei secolului al XX-lea. Detalii, în cele ce urmează.

Teoria despre care vorbim afirmă în esenţă că totul în jurul nostru este constituit din particule numite quarcuri şi leptoni care interacţionează prin intermediul a patru tipuri de forţe.

Cele mai familiare forţe sunt electromagnetismul şi gravitaţia. Celelalte două sunt mai puţin cunoscute. Forţa tare ţine laolaltă componentele nucleelor atomice, conferindu-le stabilitate. Fără ea, nu ar putea exista şi alţi atomi în afara hidrogenului: nu ar exista carbon, oxigen şi prin urmare, nici viaţă. Forţa slabă este cauza reacţiilor nucleare care au făcut ca Soarele să strălucească de miliarde de ani. Ca rezultat, trilioane de neutrini provenind dinspre Soare trec prin corpul nostru în fiecare secundă, dar nu îşi fac simţită prezenţa tocmai pentru că forţa prin intermediul căreia aceştia interacţionează cu materia este atât de... slabă.

Modelul Standard al particulelor elementare
Credit: Sandbox Studio

În ciuda succesului său incredibil, Modelul Standard are unele deficienţe importante. De exemplu, dacă aceste forţe şi particulele materiale sunt tot ceea ce există, teoria prezice că toate particulele ar trebui să se deplaseze cu viteza luminii, lucru care nu se verifică şi în realitate. Pentru a le încetini, teoreticienii au propus un "lichid" misterios care umple întreg Universul şi care încă nu a fost observat experimental, numit câmpul Higgs.

De asemenea, în rândul fizicienilor este acceptată în prezent ideea că 96% din Univers nu este alcătuit din materie obişnuită, astfel că acest procent nu se încadrează în Modelul Standard. Cum să extindem Modelul Standard pentru a putea explica aceste mistere este o întrebare deschisă la care vor răspunde cercetări aflate în desfăşurare ori cele viitoare.

Textul de mai sus reprezintă traducerea, cu acordul editorului, a articolului The Standard Model (SymmetryMagazine), de Hitoshi Murayama.
Traducător: Raluca Pintea.