Bucle cuantice - atomi de spaţiu din teoria gravitaţiei cuantice cu bucle (reprezentare grafică)

Sfântul Graal al fizicii este de a conecta ştiinţa la scară atomică şi subatomică cu cea la scara planetelor, galaxiilor și întregului univers, de a conecta fizica cuantică cu teoria generală a relativității a lui Einstein. Căutarea unei teorii a gravitației cuantice este veche de un secol. Teoria stringurilor este un candidat pentru această teorie unificatoare, dar nu este singura teorie - sau cel puţin așa cred unii fizicieni. Un alt candidat este teoria gravitaţiei cuantice cu bucle.

În videoclipurile de mai jos o să găsiţi o explicaţie detaliată a teoriei, însoţită de câteva încercări de a vizualiza concepte altfel greu de vizualizat. Cum „personajele” din videoclipuri sunt fizicieni cu multă experienţă în popularizarea ştiinţei, acestea pot fi urmărite şi de nefizicieni.

Înainte de a vă invita să urmăriţi videoclipurile, iată câteva idei fundamentale privind gravitaţia cuantică cu bucle.

Ideea de bucle gravitaţionale a fost concepută de doi fizicieni în 1990, Carlo Rovelli şi Lee Smolin.

În gravitaţia cuantică trebuie să aplicăm teoria cuantică direct spaţiului, timpului şi raporturilor dintre acestea, cum apar în teoria relativităţii generale. În conformitate cu teoria gravitaţiei cuantice cu bucle, spaţiul are o structură atomică, însemnând că spaţiul este format din structuri discrete, abstracte de spaţiu. Aceşti „atomi” spaţiali ar un fel de bucle unidimensionale. Spaţiul este, aşadar, „ţesut” din aceste obiecte unidimensionale.

Aceşti atomi de spaţiu au capacitatea să se dividă, formând alţi atomi de spaţiu. Într-un univers ca al nostru, aflat în expansiune, este nevoie de această soluţie care să permită „întinderea” spaţiului.

Orice volum din univers este format din aceşti atomi de spaţiu. Teoria permite lipsa acestor atomi, deci o formă de vid caracterizată de lipsa spaţiului! Un concept imposibil de vizualizat mental. Această stare de vid absolut a fost numită „stare infernală”. Starea infernală are o importanţă deosebită în problema singularităţii (cum ar fi în centrul unei găuri negre), unde spaţiul a colapsat cu totul, unde densitatea este infinită.

Teoria gravitaţiei cuantice cu bucle - explicată

(subtitrare în lb. engleză)

Pe cei care vor să înţeleagă cum a evoluat această teorie, îi invităm să urmărească videoclipul de mai jos, în care cei care au creat şi consolidat teoria  prezintă propria versiune şi înţelegere a teoriei.

Istoria teoriei gravitaţiei cuantice cu bucle