neutralino William Thompson, la sfârşitul secolului al XIX-lea afirma că toate legile Universului au fost descoperite. Dar lucrurile s-au complicat în anii imediat următori, odată cu apariţia ideilor lui Einstein, Planck, Bohr, Schrödinger etc. Neutralino este un exemplu că Universul este mult mai "refractar" în a-şi dezvălui tainele decât s-ar putea crede...

Neutralino este o particulă - deocamdată ipotetică - ce ar putea explica din ce este alcătuită materia neagră. Deşi deocamdată este numai un cuvânt - pe care dicţionarele limbii române nici măcar nu îl iau în considerare - fizicienii speră să reuşească descoperirea acestei particule în cadrul experimentelor ce se vor efectua la acceleratoarele de particule LHC (Large Hadron Collider, Cern, Elveţia) ori Tevatron (SUA).

Teoriile supersimetriei prezic faptul că neutralinii1 sunt particule strâns legate de fotoni şi bosonii W, Z şi Higgs. Conform acestor teorii, particulele Modelului Standard au particule partenere cu aceleaşi numere cuantice, dar cu un spin ce diferă cu 1/2. Întrucât partenerii bosonului Z (zino), ai fotonului (fotino) şi ai bosonului Higgs2 (higgsino) au aceleaşi numere cuantice, aceştia se pot combina pentru a forma patru neutralini.

Materia neagră şi energia neagră

Fizicienii consideră astăzi că cea mai mare parte a masei Universului nu este constituită din atomi şi nu interacţionează cu materia obişnuită prin intermediul forţelor electromagnetice. Deşi progresele ştiinţei în special din ultimul secol sunt uimitoare, ceea ce ştim astăzi referitor la substanţa lumii este că materia obişnuită, cea pe care o observăm zi de zi şi pe care o folosim în experimente, reprezintă 4% din ce există. Restul este materie neagră şi energie neagră. Nu greşim prea mult dacă spunem că situaţia este asemănătoare acelor timpuri când hărţile Terrei erau mărginite de note gen "tărâm necunoscut", căci explicaţii pentru multe pentru ce reprezintă cele două constituente complementare ale Universului, materia neagră şi energia neagră, nu există deocamdată.

Distribuţia masei

credit: wikipedia.org

Existenţa materiei negre este dedusă din observaţiile astronomilor care au dezvăluit efecte gravitaţionale ce nu pot fi explicate de materia vizibilă, materia obişnuită. Pur şi simplu materia cunoscută nu este într-o cantitate suficientă pentru a explica, de pildă, mişcările de rotaţie ale galaxiilor în spirală ori distribuţia temperaturii gazelor fierbinţi din galaxii şi grupuri de galaxii.

Energia neagră, ca şi concept, a apărut în urma constatării că expansiunea Universului este una accelerată - galaxiile se depărtează din ce în ce mai repede unele de altele. Acest lucru implică existenţa unei forţe care să  fie superioară gravitaţiei şi care să genereze această expansiune accelerată. Este interesant de menţionat că energia neagră are semnificaţia pe care Einstein a dat-o constantei sale cosmologice, pe care acesta a numit-o cea mai mare greşeala a sa.

__

1. Termenul neutralino nu este intrat în dicţionarele limbii române. Am ales această formă de plural, neutralini, prin similitudine cu modul de creare a pluralului pentru neutrino (neutrini).
2. Bosonul Higgs este, de asemenea, o particulă deocamdată ipotetică.

______