Recent a fost publicat de jurnalistul american Tucker Carlson, pe Twitter, un interviu de circa 20 de minute cu Aleksandr Dugin, un fel de filozof rus, apropiat de regimul lui Putin, a cărui fiică a fost ucisă în urmă cu mai multe luni de ucraineni, care, se pare, încercaseră, în fapt, să-l omoare pe Aleksandr.

Am să prezint mai jos firul gândirii lui Dugin, dar nu înainte de a spune că, analizând un pic ceea ce acesta spune, pare mai degrabă un conspiraționist, nu un gânditor serios. 

Ideile acestuia par luate din diverse colțuri ale Internetului, nu rezultatul unei analize a lumii Occidentale, pe care, chipurile, o înțelege mai bine decât occidentalii, și de care încearcă să se separe lumea rusă, care, iar chipurile, a rămas „tradițională”, mânată în această luptă pentru păstrarea „tradiționalismului” de un „tradițional” clasic, precum Putin (deși nu se vorbește că „tradițional”, la Putin, înseamnă, în fapt: neînsurat, amante, copii nelegitimi, averi colosale netransparente, familiile protipendadei ruse trăiesc în Vest, agresiunea armată a vecinilor, crime împotriva umanității, poliție politică, expansionism imperialist șamd).

Iată ce spune Dugin, referindu-se la lumea anglo-saxonă (deci nu la întreg Occidentul, deși referirile sunt și la Vest, în ansamblu, din când în când):
- Totul a început cu individualismul, care a însemnat o înțelegere greșită a naturii umane.
- Când consideri că individualismul este totuna cu natura umană, tai legăturile cu orice altceva.
- A început cu reforma protestantă și nominalismul, care ar fi spus că nu există idei, ci doar lucruri individuale.
- Individualismul a fost pus în centrul ideologiei liberale.
- Liberalismul este o mișcare care constă în eliberarea de orice identitate colectivă
- Liberalismul s-a manifestat prin refuzarea Bisericii Catolice, ca identitate colectivă, a imperiului, a statului național (în favoarea societății civile).  
- Au mai rămas, după căderea USSR, două identități colective valabile: identitatea de gen (femei și bărbați) și identitatea umană (simplul fapt că oamenii aparțin speciei umane).
- Dar deja poți să-ți alegi sexul, iar în curând vei putea să alegi și dacă ești om sau nu ești om (post-umanismul sau trans-umanismul).
- Să poți alege să fii om sau nu este agenda politică de „mâine”.
- Carlson spune că el înțelege altfel liberalismul, în esență fiind eliberarea de sclavie.
Dugin preia de aici și construiește o nouă ficțiune:
- Există liberalismul clasic, care luptă pentru democrație, pentru puterea majorității.
Dar acum avem de-a face cu „noul liberalism”, nemaifiind vorba despre puterea majorității, ci despre puterea minorității, care acționează împotriva majorității.
- Are apoi, cred, o scăpare interesantă: spune că „majoritățile ar putea alege un Hitler sau un Putin” și, prin urmare, trebuie să fii împotriva majorității (dacă ești adept al „noului liberalism”). Sigur, el vrea să scoată în evidență faptul că minoritățile vor să domine, dar alăturarea lui Putin cu Hitler nu dă tocmai bine... :)
-  În „noul liberalism”, democrația nu mai este democrație, ci totalitarism, iar azi nu mai vorbim despre libertatea individului, ci despre „prescrierea” necesității de a fi „woke”, modern, progresist.
În fapt, zice Dugin, nu e dreptul tău de a fi progresist, ci datoria ta.
- Deși liberalismul a luptat toată istoria împotriva totalitarismului, astăzi aceasta este starea acestuia: totalitarism.
- Azi nu mai poți să spui că ești adept al liberalismului vechi, pentru că vei fi acuzat că ești fascist, apărător al conservatorismului și tradiționalismului. 
- Nu ai decât două opțiuni: să fii liberal progresiv ori să fii „anulat” (eng. calcelled).
- Carlson întreabă ce se întâmplă după ultima etapă descrisă de Dugin: cea în care omul (desigur, din lumea anglo-saxonă) decide că nu mai nici om.
- Dugin spune că totul este în filme mai vechi, în ele este scris viitorul. Matrix sau Terminator. Nu e nimic mai realist decât filmele științifico-fanstastice.
- Dacă înțelegem omul ca un animal rațional, astăzi îl putem produce (n.n. nu explică cum anume...).
Inteligența artificială generală, plus rețele neuronale, plus baze de date - produc „regele lumii”, care poate nu doar să manipuleze realitatea, ci să creeze realitatea.
- Dugin nu știe niciun film despre viitor făcut în Vest care să vorbească despre valori tradiționale, familii cu mulți copii șamd.
- Lucrurile se prezintă astăzi ca și cum nu există alte opțiuni decât cele care sunt în afara umanității: poți alege doar între Matrix ori Terminator ori inteligența artificială. Iar asta este un „proiect politic”. Filmele urmează și reflectă această agendă progresistă.
- Carlson pune o întrebare bizară: ce s-a întâmplat în Vest și în SUA, care după zeci de ani de apărare a lui Stalin, după alegerea lui Putin s-au întors împotriva Rusiei?
Întrebarea, desigur, pică „mănușă” (mă gândesc că a fost regizată, văzând rapiditatea cu care a fost livrat răspunsul). Iar Dugin își prezintă ultimele sale inovații ideatice în ce înseamnă tradiționalismul în Rusia.
- Putin este un lider tradițional. Odată venit la putere, a extras Rusia din rețeaua globală, intrând în conflict cu „agenda progresistă”. 
- Putin a reușit să refacă valorile tradiționale, suveranitatea statului, creștinismul. N-a fost clar de la început, dar asta a făcut Putin, care a semnat chiar și un decret ca să apere valorile tradiționale.
De aici ura celor din Vest, spune Dugin, care l-au văzut pe Putin cum apără valorile tradiționale și nu au suportat să vadă cum acesta, „cineva cu armă nucleară, care nu e puțin lucru”, apără statul tradițional, familia tradițională șamd.
- Deci Occidentul trece la iubirea față de URSS la ura față de Rusia pentru acest motiv: Putin și Rusia reprezintă tradiționalismul și se opun „noului liberalism”, care urmărește o agendă proprie, care constă, în esență, în aceea că oamenii pot renunța la ideea că sunt oameni.

Cam asta este. Mi se pare important de cunoscut un astfel de discurs, pentru că aceasta este, în fapt, noua ideologie rusă. Ei, rușii, sunt diferiți de Occidentul decadent, rămânând „tradiționali”, pe când Occidentul se apropie să renunțe la „umanitatea” lor.

Aceasta este, în fapt, ideea centrală a lui Dugin: Rusia luptă să-și păstreze umanitateaRusia luptă, așadar, în accepțiunea lui Dugin, cu o nouă specie, de viitori non-oameni.

Nu o să intru în analiza aberațiilor susținute de Dugin. Practic nu există afirmație care să aibă sens, iar întreaga ideologie este una extremă, care merge dincolo de ideologia marxistă asumată pe timpul URSS. Ar trebui să fie evidente aceste aberații pentru majoritatea cititorilor scientia.ro.

Write comments...
symbols left.
Ești vizitator ( Sign Up ? )
ori postează ca „vizitator”
Loading comment... The comment will be refreshed after 00:00.
  • This commment is unpublished.
    Nelu · 2 months ago
    „- Carlson spune că el înțelege altfel liberalismul, în esență fiind eliberarea de sclavie.” Liberalismul e și atunci cînd șmecherii sînt liberi, prin lege, să-i fraierească pe proști.