China deține două treimi din totalul de cale ferată de mare viteză din lume.
Sunt trei ingrediente pentru un sistem de căi ferate de mare viteză de succes:
1. Ai nevoie de pasageri. China nu are o problemă cu asta. Cel puțin nu pe anumite linii.
2. Ar trebui să nu fie foarte scump să-l construiești. China are forță de muncă ieftină și și-a construit trenurile în propriile fabrici.
3. E bine să fii o țară bogată. Aici China nu se încadrează neapărat, luată pe de-a întregul.
Pentru ca o linie de mare viteză să se justifice ar trebui să acopere lungimi între 150 km și 1.200 km. Pentru distanțe mai scurte, iei mai bine mașina, pentru distanțe mai mari, iei mai bine avionul.
Costul de producție al liniilor ferate de mare viteză este din ce în ce mai mare, cu cât viteza pe care o permit este mai mare. De exemplu, costul pentru linii ce permit călătoria cu 350 km/h este cu 90% mai mare decât cele care permit deplasarea cu 250 km/h.
Consumul de energie al trenurilor de mare viteză este mult mai mare, cam de trei ori, decât cel al trenurilor convenționale.
În ce privește costul pentru pasageri, pentru cea mai rapidă călătorie cu trenul între două orașe, Goungzhou și Shanghai, care durează 6 ore și 50 de min, plătești 124$. Pentru un tren tradițional plătești doar 31$, făcând, e drept, aproape o zi. Dar și costul este o problemă importantă când nu ai banii... În China circa 60% din populație câștigă mai puțin de 200$ pe săptămână.
Există o mare diferență între utilizarea liniilor de mare viteză în China. Unele, ca cele dintre Beijing și Shanghai sau dintre Shanghai și Nanjing, au 20-30 milioane de pasageri / an. Altele mult mai puțin, având sub 50% din capacitatea de transport ocupată.
În fapt, majoritatea liniilor de mare ferată merg în pierdere, doar 5 din 31 având profit ori neavând pierderi. Pentru a menține unele dintre aceste linii operaționale, operatorii sunt nevoiți să ia împrumuturi pe care s-ar putea să nu le poată plăti niciodată.
Cum se va termina această poveste? Va apărea un element care va schimba balanța în favoarea operatorilor și liniile de mare viteză vor deveni profitabile? Greu de spus acum.
Textul articolului reflectă o parte din textul din videoclip.