Punctul Lagrange numărul 2

Punctele Lagrange, denumite astfel după matematicianul și astronomul italian Joseph-Louis Lagrange, sunt locuri de echilibru gravitațional din sistemul solar. Obiectele care sunt plasate în aceste locații tind să stea acolo, pentru că forțele sunt în echilibru. Cu alte cuvinte, punctele Lagrange sunt locații din sistemul solar unde obiectele pot orbita Soarele la aceeași viteză ca o planetă, stând în același loc în raport cu ambele corpuri cerești (Soare și planetă). Telescopul James Webb Space, de exemplu, va orbita Soarele din punctul Lagrange numărul 2.

Punctele Lagrange marchează poziția pe orbită în care forța de atracție combinată a două corpuri de masă mare produc forța centripetă necesară unui al treilea corp pentru a se roti împreună cu ele. Aceste puncte sunt asemănătoare orbitelor geostaționare în sensul că permit unui obiect să fie într-o poziție „fixă" în spațiu, față de o orbită în care poziția lui relativă se schimbă continuu. Punctele Lagrange sunt bazate pe teoria newtoniană, în teoria relativității generale nu există forța centripetă a unui corp într-un câmp gravitațional (ci corpurile urmează cea mai scurtă traiectorie într-un spațiu-timp curbat de masă).

Sunt numite puncte Lagrange cele cinci poziții într-o configurație orbitală unde un obiect mic, afectat doar de gravitație, teoretic poate fi staționar relativ la două obiecte mai mari.

În imagine: o diagramă a curbelor reprezentând potențialul efectiv al unui sistem de două corpuri (Soarele și Pământul) generat de gravitație și forța centrifugă, așa cum sunt ele văzute din sistemul de referință rotațional în care Soarele și Pământul sunt staționare. Obiectele care execută o mișcare de revoluție cu aceeași perioadă orbitală cu cea a Pământului se vor mișca urmărind liniile de contur care descriu suprafețele echipotențiale. Săgețile indică gradientul de potențial în jurul celor cinci puncte Lagrange - în interior (roșu), sau în exterior (albastru), forțele fiind echilibrate în „centrul punctelor".

Ce sunt punctele Lagrange?

Sursa: wikipedia.org