Prima imagine a unei găuri negre. Imaginea nu este o fotografie, ci a fost creată cu ajutorul a multiple telescoape în cadrul proiectului EHT

Universul nostru este plin de paradoxuri și mistere. Deși înțelegerea universului și a planetei noastre s-a îmbunătățit extraordinar în ultimii 150 de ani, sunt încă nenumărate aspecte care ne scapă, pe care nu le înțelegem. Pe măsură ce cunoașterea progresează - și numărul problemelor pe care încercăm să le rezolvăm pare să crească.

În videoclipul de mai jos sunt menționate zece dintre numeroasele aspecte pe care nu le înțelegem despre univers.

1. Materia normală - protoni, neutroni și electroni - reprezintă doar 5% din Univers

În mod surprinzător, restul de 95% este ceva ce nu putem vedea sau înțelege.

Folosim termeni ca „materie întunecată”, care constituie 27% din univers sau „energie întunecată”, care constituie 68%; dar din ce sunt alcătuite aceste componente misterioase ale universului nostru?

2. Câte dimensiuni are universul?

În conformitate cu cunoștințele noastre, universul este format din trei dimensiuni ale spațiului și una a timpului.

Totuși, unele teorii, precum teoria corzilor, propun un univers cu dimensiuni suplimentare.

Aceste dimensiuni suplimentare ne-ar ajuta să unificăm bazele matematice ale celor patru forțe fundamentale ale naturii: forța nucleară tare, forța nucleară slabă, forța electromagnetică și gravitația.

Dar chiar există aceste dimensiuni suplimentare? Și dacă există, există vreo modalitate pentru a le identifica? Sau vom fi pentru totdeauna prinși în lumea noastră în 4 dimensiuni?

3. Există mai multe universuri?

Unii oameni de știință au sugerat că există mai multe universuri. Împreună, aceste universuri paralele ar cuprinde tot ceea ce există.

Dar sunt celelalte universuri ca ale noastre sau sunt complet diferite?

Ar putea universul nostru să interacționeze cu un alt univers? Vom putea vreodată să le confirmăm existența?

4. Ce este timpul?

Timpul este una dintre cel mai dificil de înțeles proprietăți ale universului nostru.

Cercetătorii spun că timpul este o perioadă măsurabilă, un continuum care nu are dimensiuni spațiale.

Se pare că există o direcție evidentă a timpului și se pare că nu putem călători înapoi în timp.

De ce așa? Suntem prinși într-o „săgeată a timpului”, mergând în permanență înainte?

Este trecerea timpului legată de modul în care funcționează universul nostru?

Conform teoriei Big Bangului, timpul în sine a început împreună cu universul, în urmă cu aproximativ 13,8 miliarde de ani. Înseamnă asta că nu are niciun sens să ne întrebăm ce a existat înainte?

5. Inseparabilitatea cuantică

În anumite situații, două particule pot fi conectate instantaneu între ele, chiar dacă sunt situate la capetele opuse ale universului.

Din teoria relativității știm că nimic, inclusiv informațiile, nu pot călători mai repede decât viteza luminii, deci acest comportament pare să încalce „limita de viteză a naturii” și principiul cauzalității.

Ne va permite această caracteristică a mecanicii cuantice să trimitem într-o zi informații în mod instantaneu pe distanțe enorme?

6. Există viață pe alte planete?

Există cel puțin două trilioane de galaxii în universul observabil - cu mai multe stele și planete în ele decât toate grăunțele de nisip de pe planeta Pământ.

Dar... mai există viață pe alte corpuri cerești? De ce nu am întâlnit viața din altă parte? Este viața incredibil de rară? Sau are o durată limitată, distrugându-se înainte de a fi avut șansa de a căuta alte forme de viață?

Ce ne spune asta despre viitorul omenirii?

7. Ne limitează înțelegerea universului faptul că suntem parte din univers?

Noi, oamenii, suntem parte a universului în care locuim. Dar când studiem stelele și galaxiile, suntem cu adevărat observatori neutri ai universului?

Când explorăm universul, suntem atât observatori, cât și subiect de observație. Cum putem considera că suntem neutri atunci când suntem parte din ceea ce explorăm?

E posibil ca acest lucru să afecteze modul în care privim universul?

8. Universul pare să fie perfect creat pentru noi - dar de ce este așa?

De ce constantele fundamentale ale universului nostru, cum ar fi viteza luminii, au valorile pe care le au, permițând existența vieții?

S-ar putea să existe un număr infinit de universuri și se întâmplă să trăim într-unul care este perfect pentru viață?

9. De ce este mai ușor să distrugi ceva decât să îl pui la loc?

Entropia este cantitatea de dezordine dintr-un sistem.

Nu se poate reduce niciodată entropia - totul din univers se îndreaptă încet spre dezordine.

Este foarte ușor să spargeți o fereastră, dar este imposibil să o refaceți exact așa cum a fost înainte.

Principiul entropiei face ca universul să evolueze de la organizare la haos, de la o stare ordonată la dezordine.

Ce ne spune asta despre soarta universului?

10. Poate scăpa ceva dintr-o gaură neagră?

Am observat efectele găurilor negre și am văzut una în mod direct.

Gravitația acestor obiecte masive atrage totul către ele, chiar și lumina.

Ce se întâmplă în centrul misterios, infinit de dens al unei găuri negre?

Ar putea exista astfel de lucruri precum găurile albe, opusele găurilor negre, care „expulzează” materie și timp în univers?