În episodul 12 al seriei care prezintă istoria fizicii particulelor fundamentale, Dr. Brian Cox ne introduce în fascinanta lume a electrodinamicii cuantice (QED) - teoria cuantică a luminii descoperită în mod independent în anii '40 de Richard Feynman, Julian Schwinger şi Sin-Itero Tomanaga. Aflaţi cum explică electrodinamica cuantică interacţiunea dintre particulele materiale, de pildă respingerea dintre doi electroni, prin intermediul particulei purtătoare a forţei electromagnetice - fotonul. QED a inspirat şi introducerea de particule purtătoare care să intermedieze acţiunea altor două forţe fundamentale: forţele nucleare slabă şi tare. Aşa s-au născut gluonii, particulele W+, W- şi bosonul Z.

Video: Istoria fizicii particulelor elementare (11) - Ciudata Lume Cuantică

Pentru o versiune a videoclipului de mai sus însoţită de subtitrare în limba română,
vizitaţi această pagină
!

Video: Istoria fizicii particulelor elementare (13) - acceleratoarele de particule şi bosonul Higgs

Seria a fost realizată cu sprijinul "The Science and Technology Facilities Council" (www.scitech.ac.uk). Detalii despre fizica particulelor puteţi afla şi accesând site-ul oficial al LHC destinat publicului larg şi şcolilor: www.lhc.ac.uk. O altă resursă educaţională adresată instituţiilor de învăţământ este site-ul www.particledetectives.net - de unde puteţi citi amănunte despre fizica particulelor elementare şi funcţionarea LHC.

Filmele au fost produse şi regizate de Alom Shaha.