Continuăm călătoria pe tărâmul fizicii particulelor alături de britanicul Brian Cox, de la care aflăm astăzi cum fizicienii au elaborat o teorie care explică aproape tot ceea ce există în Univers prin intermediul a doar 12 particule. Este vorba de aşa-numitul Model Standard al particulelor fundamentale.

Video: Istoria fizicii particulelor elementare (4)

Aflaţi despre confirmarea experimentală pe care modelul teoretic al quarcurilor, propus în paralel de Murray Gell-Mann şi George Zweig în 1964, o primeşte în premieră în urma unui experiment de împrăştiere inelastică adâncă desfăşurat la acceleratorul de particule SLAC de la Universitatea Stanford în 1968.

Mai mult, puteţi vedea şi care sunt ambiţiile cercetătorilor în ceea ce priveşte experimentele care se desfăşoară în prezent în Elveţia, la LHC (cel mai mare şi mai puternic accelerator de particule construit vreodată pe Terra, despre caracteristicile căruia veţi afla detalii în cadrul clipului):  nici mai mult nici mai puţin decât recrearea condiţiilor existente la mai puţin de o miliardime de secundă după Big Bang.

În ce scop? În cel al simplificării imaginii despre Univers pe care fizica o oferă în prezent sau, poate, cine ştie, al infirmării acesteia...

Pentru o versiune a videoclipului de mai sus însoţită de subtitrare în limba română,
vizitaţi această pagină !

Video: Istoria fizicii particulelor elementare (6) - Natura forţelor

Seria a fost realizată cu sprijinul "The Science and Technology Facilities Council" (www.scitech.ac.uk). Detalii despre fizica particulelor puteţi afla şi accesând site-ul oficial al LHC destinat publicului larg şi şcolilor: www.lhc.ac.uk. O altă resursă educaţională adresată instituţiilor de învăţământ este site-ul www.particledetectives.net - de unde puteţi citi amănunte despre fizica particulelor elementare şi funcţionarea LHC.

Filmele au fost produse şi regizate de Alom Shaha.

Donează prin PayPal ()