The High Flux Isotope Reactor

Într-un articol recent se arată cum experimentul PROSPECT de la reactorul nuclear HFIR de la Oak Ridge National Laboratory din Statele Unite a reușit să măsoare cu mare precizie antineutrinii generați de fisiunea uraniului în reactor. În felul acesta teoria care descrie acest proces va putea fi îmbunătățită, ținând cont că în prezent spectrul măsurat nu coincide cu previziunile teoretice.

Neutrinii

Neutrinii sunt particule elementare care fac parte din și sunt descrise de modelul standard al fizicii particulelor elementare. Există trei tipuri de neutrini: cel electronic, cel miuonic și neutrinul tauonic.

Cât de bine înțelegem neutrinii? La ora actuală neutrinii sunt cele mai misterioase particule ale modelului standard, întrucât se aștepta că aceste particule să nu aibă masă; experimentele însă au demonstrat cum că neutrinii oscilează – adică se transformă dintr-un tip de neutrini în alt tip (de exemplu neutrinii electronici se pot transforma în neutrini miuonici sau tauonici). Acest proces este posibil doar dacă neutrinii au masă.

Deocamdată tehnologia de care dispunem nu ne-a permis să măsurăm această masă, ci doar să impunem limite cu privire la aceasta. Știm astfel că masa neutrinilor este extrem de mică, mult mai mică decât cea a electronilor, însă încă nu știm cât de mică. Acesta este unul din motivele pentru care studiul neutrinilor este foarte important.

Neutrinii au antiparticule – antineutrinii; încă nu știm dacă neutrinii și antineutrinii sunt una și aceeași particulă sau, dimpotrivă, particule diferite care se comportă în mod diferit.

Surse de neutrini și cum îi măsurăm

Cea mai mare parte a neutrinilor provin din reacțiile nucleare care au loc în Soare; o altă parte din interacțiuni ale razelor cosmice în atmosferă sau din procese cosmice, cum ar fi explozii de supernove.

Neutrinii pot proveni și din interiorul planetei noastre – din reacții nucleare ale uraniului sau toriului care au loc în scoarța terestră. O altă sursă de neutrini, extrem de interesantă, este reprezentată de reactoarele nucleare, ținând cont că în procesele nucleare de fisiune ale uraniului-235 au loc și dezintegrări beta, în urma cărora se nasc antineutrini de tip electronic.

Studiul experimental al neutrinilor este dificil, întrucât aceste particule, neavând sarcină electrică și interacționând extrem de slab cu materia, practic străbat detectoarele noastre fără să interacționeze. Pentru a-i studia este nevoie ori de un detector cu masă și volum foarte mari ori de un flux de neutrini intens.

Experimentul PROSPECT și măsurătoarea antineutrinilor

Experimentul PROSPECT (Precision Reactor Oscillation and Spectrum Experiment) de la High Flux Isotope Reactor (HFIR), Oak Ridge National Laboratory, a fost construit tocmai pentru a studia antineutrinii emiși de reactorul nuclear, fiind poziționat foarte aproape de reactor, astfel încât fluxul de antineutrini să fie cât mai mare.

Într-un articol publicat recent în Phys. Rev. Letters, PROSPECT prezintă cea mai precisă măsurătoare a energiei antineutrinilor emiși dintr-un reactor din procesele de fisiune ale uraniului-235. Noile rezultate confirmă cu o precizie mai mare faptul că teoria care descrie reactorul nu descrie bine măsurătorile efectuate.

Antineutrinii și studiul acestora

Măsurătoarea efectuată de experimentul PROSPECT arată cum că teoria Huber-Mueller care calculează spectrul neutrinilor obținuți dintr-un reactor nuclear nu funcționează foarte bine; antineutrinii măsurați în regiunea de energie 5-7 MeV (MeV este un mega-electronvolt – o unitate de energie folosită în fizica particulelor elementare; în această unitate masa protonului este circa 938 MeV) sunt mai mulți decât cei prevăzuți de teorie.

Aceasta va trebui deci îmbunătățită, în așa fel încât să descrie datele experimentale. PROSPECT va efectua în viitor măsurători și mai precise, având că unul dintre obiective studiul oscilației neutrinilor și proprietățile acestora.

Neutrinii continuă să fie cele mai misterioase particule ale modelului standard, cercetători din cadrul unor experimente, acceleratoare, reactoare nucleare și laboratoare subterane încercând să le descifreze misterul.

→  Citește și: Tabloul complet al particulelor elementare

Credit imagine: Oak Ridge National Laboratory, U.S. Dept. of Energy; photographer Genevieve Martin

Nelu · 5 months ago
    Neutrinii și antineutrinii ar putea fi, și, aceiași particulă care, în anumite împrejurări, să se comporte diferit.
    Nelu · 5 months ago
    O teorie trebuie să se bazeze pe date, informații adevărate, corecte. Cînd vorbim de mister, vorbim de necunoaștere.