„Coloanele creaţiei”, în versiunea SuperBIT (varianta originală aici)

În 2022 va fi lansat un balon umplut cu heliu, care folosește o nouă tehnologie. În acest balon va fi instalat un telescop care va efectua măsurători importante în astronomie, inclusiv pentru studiul materiei întunecate. Noul telescop în balon se numește SuperBIT, are un cost mult mai mic decât cele spațiale, va putea fi întreținut mult mai ușor decât unul plasat pe un satelit și va efectua observații astronomice unice.

Telescoape în spațiu

Observațiile astronomice sunt extrem de importante pentru a ne permite să înțelegem mai bine universul. Acestea sunt efectuate cu instrumente diverse, situate atât la sol, cât și în spațiu. Telescoape și radiotelescoape la sol măsoară semnalele care ne ajung din spațiu. Există însă o problemă în folosirea acestora: lumina traversează atmosfera terestră și suferă deformări în drumul ei spre sol. Din acest motiv observațiile efectuate la sol nu sunt extrem de precise.

Pentru a se rezolva această problemă au fost instalate telescoape la altitudine mare în zone muntoase. Totuși, chiar și în aceste condiții rămâne parte din atmosferă care deformează lumina.

Care este atunci soluția? Evident, trebui să ducem telescoape în spațiu, de exemplu pe sateliți. Acesta este cazul telescopului Hubble, care a efectuat măsurători extrem de precise și importante care ne-au permis să cunoaștem mai bine universul.

Recent însă a fost propusă o nouă idee: telescoape deasupra atmosferei cu baloane!

Super-BIT: telescopul situat într-un balon

Un balon costă mult mai puțin decât lansarea unui satelit: ce ar fi deci să ducem un telescop în spațiu cu ajutorul unui balon? Aceasta este ideea la baza proiectului SuperBIT (Super-pressure Balloon-borne Imaging Telescope) care are o oglindă cu diametrul de 0,5 metri care va fi dusă în spațiu de un balon umplut cu heliu la presiune mare, având un volum de 532.000 m3 (cam cât un stadion). Acest balon va duce telescopul la 40 km altitudine.

Un test efectuat în 2019 arată că această tehnologie este capabilă să stabilizeze telescopul cu variațiuni mai mici de treizeci și șase de miimi de grad pentru mai mult de o oră. Costul acestui proiect este de circa 5 milioane de dolari, cam de 1.000 de ori mai mic decât lansarea unui satelit. Va fi lansat în aprilie 2022 din Nouă Zeelandă.

Ce măsurători va face SuperBIT?

Telescopul de la bordul balonului SuperBIT va efectua observații astronomice de diverse tipuri, fiind unicul instrument capabil să efectueze măsurători de mare rezoluție multicolor, atât în spectrul vizibil, cât și în segmentul ultraviolet.

Pentru 2022 obiectivul este de a efectua observații  ale coliziunilor de galaxii și privind materia întunecată (prin studiul modului în care materia întunecată ar deforma lumina vizibilă, adică efectul de lentilă gravitațională prevăzut de teoria relativității generale a lui Einstein).

Obiectivul cercetării este inclusiv acela de a studia indirect proprietățile materiei întunecate, ca de exemplu încetinirea acesteia ca urmare a ciocnirilor de particule de materie întunecată între ele, ceea ce, cel puțin pentru moment, nu putem realiza în experimentele noastre la acceleratoarele de particule de pe Pământ.

Viitorul telescoapelor în baloane

Echipa de cercetători care lucrează la proiectul SuperBIT are deja fonduri pentru a îmbunătăți actualul telescop trecând de la 0,5 metri la 1,5 metri. Aceste îmbunătățiri ar face ca SuperBIT să fie mai bun decât telescopul Hubble. În plus s-ar putea realiza, ținând cont de costul redus față de telescoapele pe sateliți, o rețea de astfel de baloane cu telescoape care să măsoare radiația din spațiu în mai multe puncte.

Vom vedea cum va evolua în viitor această interesantă ideea de a face observații astronomice cu instrumente de înaltă tehnologie foarte sensibile situate în baloane.