Bee-Zed este un asteroid care orbitează în direcţie contrară planetelor din sistemul solar, pe aceeaşi orbită ca şi planeta Jupiter. Acest interesant asteroid a fost, susţin cercetătorii, capturat dintr-un sistem solar vecin, fiind deci un emigrant interstelar.

Planeta Jupiter, cea mai mare din sistemul nostru solar, este însoţită în orbita sa în jurul Soarelui de un număr impresionant de asteroizi: circa 6.000. În întregul sistem solar există multe mii de asteroizi şi doar 95 dintre aceştia au un sens de rotaţie contrar celor al planetelor din sistemul solar. Această direcţie de rotaţie este determinată de modalitatea în care a luat naştere sistemul solar – din norii de gaz şi praf care i-au dat naştere. Nu este deci de mirare că orbitează toate în aceeaşi direcţie.

Iată însă că astronomii au descoperit un asteroid care, foarte probabil, a luat naştere într-un alt sistem solar, fiind un imigrant în al nostru. Este vorba despre asteroidul 2015 BZ509, denumit şi Bee-Zed. Rezultatele studiului care au dus la această concluzie au fost publicate într-un articol recent în revistă Montlhy Notices al Royal Astronomical Society: Letters.

Bee-Zed are o direcţie de rotaţie în jurul Soarelui contrară planetei Jupiter, însă descrie aceeaşi orbită ca şi giganta planetă. În ciuda faptului că Bee-Zed fusese deja identificat în 2014, doar în 2017 s-a ajuns la concluzia, în urma observaţiilor astronomice dedicate, că acest asteroid ar putea proveni din spaţiul interstelar. Numele acestui asteroid este şi Oumuamua, care în limba havaiană înseamnă „mesagerul care a sosit primul din depărtare”.

Specific asteroidului Bee-Zed este faptul că are o orbită extrem de stabilă, fiind un asteroid aşa-numit troian (ocupa aceeaşi orbită cu Jupiter, dar nu intră în coliziune cu acesta).

Jupiter, cu forţa de gravitaţie pe care o exercită, ar fi putut atrage spre sine asteroidul Bee-Zed sau să-l proiecteze, precum o praştie gravitaţională, spre Soare sau în spaţiu interstelar. În realitate însă orbita lui Bee-Zed este extrem de stabilă şi se pare că aceasta stabilitate este tocmai rezultatul interacţiunii gravitaţionale norocoase (pentru Bee-Zed) care îl menţin în orbită stabilă. Jupiter orbitează în jurul Soarelui cu o rotaţie completă la fiecare circa 12 ani.  La fel şi Bee-Zed. Se încrucişează deci o dată la 6 ani, fără însă nici un pericol pentru micul asteroid, care nu riscă să „cadă” pe Jupiter.

Cercetătorii au efectuat o simulare pe calculator pentru a înţelege trecutul acestui bizar asteroid care se mişcă pe aceeaşi orbită, dar în sensul opus planetei Jupiter, ajungând la concluzia că Bee-Zed ar putea să fie în orbita actuală de miliarde de ani – practic imediat după formarea sistemului nostru solar. Nu este însă un obiect care s-a format în sistemul solar, întrucât, dacă aşa ar fi luat naştere, ar fi trebuit să aibă acelaşi sens de rotaţie ca şi Jupiter.

Unde a luat deci naştere? Este întrebare la care încearcă să răspundă cercetătorii la ora actuală. Dacă într-adevăr acest asteroid a fost „capturat” din exterior, atunci ipoteza cea mai probabilă este că s-ar fi format într-un sistem solar care a luat naştere în aceeaşi perioadă cu al nostru, într-o epocă în care se formau multe sisteme solare în aceeaşi regiune a spaţiului. Forţa gravitaţională exercitată de sistemul nostru solar şi de către planetele în formare ar fi atras acest asteroid, care a fost capturat în orbită stabilă actuală. S-ar putea ca situaţia să nu rămână la fel de stabilă în următoarele miliarde de ani, întrucât mici fluctuaţii gravitaţionale ar putea destabiliza sistemul având drept consecinţă căderea lui Bee-Zed pe Jupiter sau, dimpotrivă, aruncarea acestuia în afara orbitei stabile: spre Soare sau înspre periferia galaxiei.

Bee-Zed este primul asteroid interstelar descoperit; ar putea exista alţii iar astronomii încearcă să-i descopere. Aceşti mesageri ai unor alte lumi ne-ar putea ajuta să înţelegem mai bine procesul care dă naştere sistemelor solare, inclusiv cel al nostru.