Posibila existenţă a vieţii în afara planetei noastre este un subiect fascinant, atât pentru oamenii de ştiinţă, cât şi pentru cei care se ocupă de cu totul altceva decât cu ştiinţa. Căutam semne de viaţă pe planeta Marte, dar şi în alte locuri, cum ar fi planetele îndepărtate, cele din afara sistemului solar, sau pe asteroizii şi cometele care trec prin apropierea noastră.

Ce este însă viaţa? O întrebare la care încă nu s-a găsit încă un răspuns clar şi definitiv. Oamenii de ştiinţă au pus la punct două experimente în spaţiu, pe Staţia Spaţială Internaţională, care ne vor da o mână de ajutor pentru înţelegerea condiţiilor în care viaţa este posibilă.

De la extratereştrii mai inteligenţi decât noi la bacterii minuscule – pot oare exista în Univers forme de viaţă mai mult sau mai puţin asemănătoare nouă?

Căutarea semnalelor care provin de la extratereştrii inteligenţi este realizată, de exemplu, cu telescoape şi radiotelescoape – nu s-au găsit însă până la ora actuală semne ale existenţei acestora. Pe Marte se caută forme de viaţă primitive, cum ar fi bacteriile, dar nu avem certitudinea că acestea ar putea exista, chiar dacă, din când în când, apar articole care semnalizează descoperirea unor urme datorate posibilei lor existenţe.

Ce este însă viaţa?

Ce anume trebuie să căutăm? La ora actuală singurele forme de viaţă pe care le cunoaştem sunt cele de pe planeta noastră: de la bacterii la forme mult mai complexe şi mai evoluate – printre care noi înşine.

Este deci normal să căutăm în Univers locurile în care condiţiile sunt asemănătoare celor de pe Terra: planete pe care există apă, încălzite de o stea care nu este nici prea aproape (ar fi mult prea cald), dar nici prea departe. Există astfel de planete în afara sistemului solar? Este foarte probabil să existe! În ultimii ani au fost descoperite sute de planete; majoritatea însă sunt mai mari ca Pământul (asemănătoare mai degrabă lui Jupiter), ţinând cont că încă nu avem instrumente atât de sensibile încât să descopere cu uşurinţă  planetele cu dimensiuni asemănătoare Terrei.

Există viaţă pe aceste planete? Adevărul este că nu ştim! Din două motive: încă nu reuşim să demonstrăm existenţa condiţiilor prielnice vieţii pe aceste planete şi, fapt şi mai important, nu suntem nici măcar siguri că viaţa nu s-ar putea dezvolta în condiţii foarte diferite faţă de cele de pe Pământ.

Recent au fost descoperite bacterii chiar pe Terra care rezistă în condiţii extreme: la temperaturi foarte ridicate sau scăzute, la presiuni enorme sau în medii cu aciditate foarte mare. Este deci normal să ne întrebăm: în ce condiţii poate deci exista viaţă? Ar putea exista bacterii pe meteoriţii sau cometele care călătoresc prin Univers? Dacă da, atunci ne-am putea imagina că şi pe Terra viaţa ar fi putut ajunge de altundeva, la „bordul” acestor obiecte spaţiale.

Recent, oamenii de ştiinţă au pus la punct două experimente pe Staţia Spaţială Internaţională (ISS – International Space Station) în modulul numit EXPOSE-R2, care verifică ce se întâmplă cu diverse organisme, bacterii, licheni  sau alge, în spaţiu.

Un prim experiment este Biomex (Biology and Mars Experiments), în cadrul căruia se verifică inclusiv modul în care aceste forme de viaţă reacţionează în condiţii oarecum asemănătoare cu cele de pe planeta Marte. În cadrul celui de-al doilea experiment, Boss (Biofilm Organisms Surfing Space), bacteriile şi celelalte forme de viaţa sunt expuse direct condiţiilor externe, pe durate de timp îndelungate. Obiectivul este acela de a verifica dacă aceste organisme supravieţuiesc acestor condiţii extreme şi dacă da, cum anume.

Rezultatul acestor două experimente este foarte important, întrucât ne va ajuta să înţelegem mai bine ce este viaţa şi în ce condiţii aceasta rezistă şi se dezvoltă.