Ce este moartea? Un mister profund, căruia încă îi mai căutăm o explicaţie. Oamenii de ştiinţă încearcă să descopere ce se întâmplă într-un organism, în celulele acestuia, atunci când corpul este aproape de pragul trecerii în nefiinţă, cu rezultate extrem de interesante. O lumină intensă, de culoare albastră, apare în organismul unor creaturi studiate în laborator cu câteva ore înainte de moarte: lumina morţii.

Acum mai bine de 100 de ani, mai precis în 1907, Duncan MacDougall a efectuat un experiment în care a încercat să cântărească sufletul. Rezultatul, publicat în The New York Times, arată cum în urmă cântăririi a şase persoane în momentul în care acestea încetau din viaţă, greutatea acestora ar fi scăzut cu 21 de grame – de unde celebra afirmaţie că "sufletul cântăreşte 21 de grame". Rezultatul acesta nu a fost ulterior validat – sufletul nu are greutate.

Totuşi, mulţi oameni de ştiinţă încearcă să studieze fenomenele care au loc într-un organism atunci când acesta încetează din viaţă; cum anume multele miliarde de celule dintr-un organism mor toate împreună. Ca şi cum o "cascadă a morţii" ar inunda întregul organism la un moment dat, cu un rezultat dramatic.

Recent, un grup de cercetători de la University College London a studiat procesul morţii în laborator, studiind viermi de tipul Caenorhabditis elegans, surprinşi în momentul morţii. Rezultatul acestui studiu extrem de interesant a fost publicat în PloS Biology.

Cercetătorii observaseră de ceva vreme că o lumină albastră, de natură fluorescentă, îşi făcea apariţia în aceşti viermi, în anumite condiţii de stres. Nu mică le-a fost mirarea cercetătorilor în momentul în care au constatat că intensitatea luminii creştea foarte mult pe măsură ce organismul se apropia de moarte, ajungând să se intensifice de circa patru ori cu două ore înainte de deces.

Acelaşi gen de lumină apărea inclusiv în situaţia în care moartea nu era naturală, ci indusă de boală, căldură prea mare sau frig prea intens şi apărea atât în cazul morţii viermilor tineri, cât şi a celor în vârstă. Această lumină este explicată de procese chimice şi fizice care au loc în organism.

S-a avansat ipoteza conform căreia lumina ar avea la bază o moarte în cascadă e celulelor generată de ioni de calciu care dădeau semnalul de moarte celulelor. Cercetătorii au fost în stare să oprească, în anumite condiţii, transmiterea acestui semnal, reducând lumina albastră şi întârziind moartea generată de exemplu de frig sau chiar şi infecţii în cazul viermilor tineri. Nu au reuşit însă să facă acelaşi lucru cu viermii în vârstă; concluzia fiind că moartea în cazul unui organism îmbătrânit este generată de o serie de cauze complexe, care acţionează în paralel şi care trebuie încă studiate.

Studiul viermilor C. Elegans este extrem de interesant şi important, întrucât mecanismul de moarte celulară este foarte asemănător cu al altor organisme, inclusiv cu cel al mamiferelor, deci şi al nostru, al oamenilor. Acest gen de cercetare ne-ar putea ajută să elucidăm o parte din misterul care învăluieşte trecerea în nefiinţă.

Mai mult, dacă am reuşi, precum în cazul viermilor, să întrerupem transmiterea semnalului morţii, poate am reuşi să evităm moartea, cel puţin în anumite situaţii – mai ales în cazul celor tineri sau al copiilor. Poate nu vom reuşi să o învingem pe "doamna cu coasă", ci doar să dăruim câţiva ani în plus în cazul în care reuşim să "întrerupem" lumina morţii.