Seque 2Galaxia noastră este o galaxie destul de mare, alcătuită din circa o sută de miliarde de stele şi alte obiecte, mai mult sau mai puţin curioase. Cât de mică însă poate să fie o galaxie? Recent a fost descoperită cea mai mică galaxie văzută vreodată.

Segue 2, acesta este numele galaxiei, are un număr foarte mic de stele care sunt ţinute împreună de misterioasa materie întunecată.

În astronomie recordurile sunt la ordinea zilei: cea mai mare gaură neagră, cea mai îndepărtată galaxie sau cea mai mică planetă din exteriorul sistemului solar – sunt obiecte văzute de instrumentele noastre extrem de performante, multe dintre instalate pe sateliţi.

Iată că în această listă a recordurilor putem adăuga şi cea mai mică galaxie văzută vreodată: este vorba despre galaxia Segue 2, studiată recent de telescoapele Keck din Mauna Kea, Hawaii. Segue 2 este alcătuită din doar circa 1.000 de stele! Un număr extrem de mic dacă ne gândim la numărul de stele din galaxia noastră (sute de miliarde). Astronomii au reuşit să măsoare câteva dintre stelele cele mai masive din această galaxie,  constatând că sunt de fapt foarte mici; mult mai mici decât ar fi fost de aşteptat.

Segue 2 nu este doar cea mai mică galaxie văzută vreodată, ci şi una dintre cele mai puţin luminoase. Încă din 2009 Sloan Digital Sky Survey a reuşit să determine că această galaxie străluceşte doar de 900 de ori cât Soarele. Galaxia noastră este de circa 20 de miliarde de ori mai strălucitoare!

Ce ţine împreună stelele din Segue 2? Evident, gravitaţia! Cantitatea de materie din cele 1.000 de stele ale galaxiei nu este însă suficientă pentru a le ţine împreună sub forma unei galaxii. Dacă ar exista doar aceste stele, acestea la un moment dat ar „lua-o razna”, neputând rămâne împreună în galaxia pe care o formează. Rezultă că în această mică galaxie trebuie să se găsească o cantitate importantă de materie întunecată, o cantitate mult mai mare decât cea conţinută în stele! Aceasta funcționează că un fel de „lipici” pentru stelele pe care reuşim să le vedem.

Materia întunecată ar putea fi alcătuită din particule pe care nu le-am descoperit încă, dar pe care le căutăm intens în cadrul unor proiecte de cercetare subterane, în razele cosmice sau la acceleratoarele de particule. Acest gen de materie are un rol dominant în Univers – cel puţin aşa se crede la ora actuală. Materia întunecată este de circa 5 ori mai multă în Univers decât materia normală. Exercită forţă gravitaţională asupra materiei normale şi determină practic modul în care această se mişcă.

Materia întunecată este esenţială pentru existenţa galaxiilor şi a întregului Univers.

Galaxii atât de mici precum Segue 2 nu ar putea exista fără rolul de liant exercitat de fantomatica materie întunecată. Şi cine ştie cum ar arată galaxia noastră!

Reamintim că materia întunecată este prezentă şi în galaxia noastră: stelele din periferia galaxiei au viteze de rotaţie care sunt explicate doar dacă se consideră existenţa unei materii „invizibile”, care însă are efecte gravitaţionale asupra acestor stele.

Mulţi cercetători cred că în jurul galaxiei noastre ar putea exista mii de galaxii la fel de mici sau chiar şi mai mici decât Segue 2, pe care însă nu reuşim să le vedem cu instrumentele actuale, întrucât emit o cantitate de lumină foarte mică, sub nivelul pe care reuşim să îl măsurăm. Prin perfecţionarea instrumentelor, atât cele de la sol, cât şi cele instalate pe sateliţi, vom reuşi în viitorul apropiat să vedem dacă aceste mini-galaxii există şi să le studiem în detaliu.

Segue 2 ar putea face deci parte dintr-un „roi de gaxalii” pitice care gravitează în jurul galaxiei noastre într-o sferă cu rază de circa 1 milion de ani-lumină.

Unul dintre autorii acestei descoperiri, James Bullock, a declarat că descoperirea galaxiei Segue 2 ar putea fi comparată cu descoperirea unui elefant mai mic decât... un şoricel.