Idei trăsniteÎn fiecare an, 10 premii Ig Nobel sunt acordate cercetătorilor sau personalităţilor care au obţinut rezultate trăsnite în diverse domenii, de la fizică la medicină. Unele par inutile, incredibile şi stârnesc râsul. Astăzi despre legile lui Murphy, povestea cu pâinea şi untul.

Ceremonia de acordare a premiilor Ig Nobel se desfăşoară în octombrie la universitatea americană Harvard. Cei premiaţi îşi plătesc singuri biletul, însă mulţi consideră că merită şi vin să-l primească într-un amfiteatru de 1.200 de locuri. În momentul festivităţii de premiere, sunt lansate avioane de hârtie. Pe cât pare de incredibil, premiile Ig Nobel sunt înmânate învingătorilor de către laureaţi ai premiilor... Nobel.

A fost chiar şi un caz în care aceeaşi persoană a primit premiul Ig Nobel (în anul 2000) şi ulterior Nobel (în 2010) pentru fizică, evident, pentru descoperiri diverse.

Premiul Ig Nobel 1996: pâinea, untul şi constantele Universului

Vă vom prezenta în acest articol descoperirea care a meritat premiul Ig Nobel pentru fizică în 1996, anume confirmarea uneia dintre legile lui Murphy, cea care spune că atunci când ne cade din mână o bucată de pâine unsă cu unt, aceasta are o probabilitate mai mare să ajungă cu fata unsă cu unt în contact cu pământul (sau podeaua etc.). Ba mai mult, Robert Matthews, premiatul, susţine că acest lucru este legat de... constantele fundamentale ale Naturii!

În mod normal, ne-am aştepta ca o felie de pâine unsă cu unt în momentul căderii să aibe o probabilitate cam de 50% să ajungă cu faţa unsă în contact cu Pământul, în ciuda legilor lui Murphy. Matthews, fizician englez la Universitatea din Aston, membru al Royal Astronomical Society şi al Royal Statistical Society a luat însă problema în serios şi a efectuat un studiu detaliat pe care l-a publicat într-un articol într-o revistă de fizică şi anume „European Journal of Physics", vol. 16, n. 4, 1995, p. 172-176.

Matthews susţine că majoritatea persoanelor cred că probabilitatea mai mare ca felia de pâine să cadă cu partea unsă pe pământ este legată de asimetria dată de prezenţa untului pe una din cele două feţe ale bucăţii de pâine. Matthews spune însă că această asimetrie este foarte mică şi nu poate avea efecte măsurabile asupra probabilităţii iniţiale de 50%. El a efectuat o serie de calcule pentru a analiza din punct de vedere matematic problema căderii feliei de pâine, ţinând cont de legile fizicii. Concluzia la care a ajuns este destul de uimitoare, că felia de pâine cade cu o probabilitate mai mare pe partea unsă cu unt din cauza... constantelor fundamentale ale Naturii: constantă electromagnetică a structurii fine, constanta gravitaţională şi raza lui Bohr, cea care determină dimensiunea atomilor.

Concluzia lui Matthews a fost că pâinea cade după legile lui Murphy, deoarece... astea sunt legile Universului.

Legile lui Murphy, obiect de studiu

Imediat după publicarea articolului cu această „descoperire" mulţi oameni de ştiinţă au protestat; mulţi dintre ei au efectuat calcule similare, însă nu au găsit nici o corelaţie între Univers şi căderea pâinii cu unt.

Pentru descoperirea lui, Robert Matthews a primit premiul Ig Nobel pentru Fizică în 1996. Premiatul nu a putut să participe la festivitatea de premiere, a trimis însă un video în care declară că acceptă premiul. În discursul filmat, Matthews susţinea că legile lui Murphy sunt parte din Univers, depinzând de legile acestuia. De asemenea, spunea că această descoperire, pentru un pesimist ca el, îi aduce consolarea că nu este vorba de ghinion, ci de legi naturale. Evident că majoritatea oamenilor de ştiinţă, şi nu numai, au luat în râs descoperirea lui Matthews.

Probabil primirea acestui „prestigios" premiu l-a încurajat pe Matthews, deoarece după 1996 a continuat să cerceteze cu seriozitate alte legi ale lui Murphy, precum: cum de în sertare avem doar şosete fără pereche, cum de locul pe care-l căutăm este aproape mereu de negăsit pe hartă, cum de atunci când suntem la o coadă, coada cealaltă este mai rapidă şi altele.

Atenţie deci, dacă vă scapă din mână pâinea cu unt şi cade cu untul în jos, consolaţi-vă, este o lege a Universului.

Mai multe despre premiile Ig Nobel, pe site-ul dedicat: http://improbable.com/ig/.