Curiozitati astronomieCare este cea mai rezistentă formă de viaţă de pe Terra? Care sunt cele mai abundente 3 elemente chimice în Univers? Cât timp am "câştiga" dacă am ocoli de 100 de ori Terra cu avionul? Răspunsurile, dar şi alte curiozităţi, în cele ce urmează.

Zece curiozităţi din astronomie (14)

1. Dacă densitatea Universului la o secundă după Big Bang ar fi fost mai mare cu numai unu la o mie de miliarde, Universul ar fi colapsat după numai 10 ani. Pe de altă parte, dacă în acelaşi moment densitatea ar fi fost mai mică în aceeaşi proporţie, Universul ar fi devenit în esenţă pustiu după împlinirea vârstei de 10 ani.

2. Pentru a te folosi de dilatarea timpului ca urmare a teoriei relativităţii, ca să-ţi adaugi o secundă de viaţă Pământul trebuie ocolit cu avionul de 100 de milioane de ori.

3. Oxigenul este cel mai abundent element din Univers, după hidrogen şi heliu.

4. Deinococcus geothermalis este poate cea mai rezistentă formă de viaţă de pe Terra. Se distrează când e vorba de radiaţie ultravioletă, călduri sau friguri extreme, nu se supără să fie uscată complet pe termen lung. Baie de acid? Plicticos... Mediul favorit este în reactoarele nucleare! Rezistând la o doză de radiaţii de 500 de ori mai mare decât cea care ar ucide un om, a intrat în Cartea Recordurilor ca cea mai rezistentă bacterie. Extremofila este bănuită de unii cercetători ca fiind apărută pe Marte şi migrată aici...

5. Tendinţa populaţiei umane este de concentrare. Trei sferturi din toată populaţia globului este concentrată în doar 2% din suprafaţa uscatului. În Australia şi Canada există cam 2 locuitori pe kmp; în Rusia, ceva mai mare - 12 locuitori pe kmp; densitatea creşte când e vorba de SUA şi Europa, între 30 şi 90; în ţări ca India şi Japonia poate fi chiar mult mai mare - 250 şi respectiv 400 locuitori pe kmp. În oraşe densitatea însă creşte de neimaginat: la prânz, în Manhattan (NY) se află în medie 44.000 de locuitori la fiecare kmp!

6. Dintre toate fiinţele umane care au trăit vreodată pe acest pământ, peste 5% sunt încă în viaţă, procent ce se va dubla în câteva zeci de ani. Acest lucru reflectă cât de mare este populaţia prezentă. Calculele demografice arată că, cu acest ritm de creştere, într-o mie de ani populaţia globului va deveni, teoretic, infinită...

7. Pentru o colonie spaţială este nevoie de material cu o masă de 10^12 kg (un miliard de tone), mai mult decât toate flotele navale ale tuturor ţărilor luate la un loc de pe Terra.

8. Datorită diferitelor emisii de unde radio, Pământul a devenit o sursă mai puternică pe aceste frecvenţe decât Soarele.

9. Zona locuibilă a unei pitice roşii este foarte mică. 44 de asemenea zone studiate la pitice roşii din vecinătatea Sistemului Solar, adunate, nu fac împreună cât o zonă locuibilă a unei singure stele asemănătoare cu Soarele nostru.

10. Dacă ar putea fi condensaţi vaporii din atmosfera lui Venus, s-ar forma un ocean ce ar acoperi toată planeta, în adâncime de 3 centimetri. Pentru comparaţie, Pământul poate fi acoperit complet de apa oceanelor sale, ce ar avea o adâncime de 2,8 kilometri!

Zece curiozităţi din astronomie (16)